Kjersti Toppe (Sp): Hvordan lyder kravet om avkorting som er fremmet overfor Babcock, og hvilken begrunnelse har Babcock gitt for ikke å etterkomme kravet?
Begrunnelse
12. desember 2019 meldte VG at Luftambulansetjenesten HF har fremmet krav om avkorting overfor Babcock Scandinavian AirAmbulance AS, ettersom operatøren ikke har levert luftambulanseberedskap i henhold til kontrakten.
Helse- og omsorgsministeren har ved flere anledninger nektet å gjøre rede for de økonomiske konsekvensene av beredskapssvikten i luftambulansetjenesten. Så også i spørretimen 29. januar 2020, der helseministeren uttalte følgende:
«Så er det sånn at i den situasjonen en har stått i, har en ikke prioritert arbeidet med disse beregningene underveis. De begynner nå å bli klare, og de første kravene ble sendt rett før jul. Det vil selvfølgelig bli fulgt opp, og Babcock må betale eller får en avkorting i henhold til mangel på leveranse. Det er en del av kontrakten som selvfølgelig blir fulgt opp.»
Nok en gang unnlot helse- og omsorgsministeren å gjøre rede for de økonomiske konsekvensene, ut over å bekrefte det som allerede var kjent, nemlig at det er sendt krav om avkorting. Ettersom det har vært godt dokumentert hvor mange fly som til enhver tid ikke har vært i beredskap – samtidig som kontrakten tydelig fastslår når det skal kreves avkorting og hvor stor denne avkortingen skal være – bør det være utvetydig hvor stor avkorting LAT HF har krav på.
Statsråden bes derfor om å gjøre rede for innholdet i kravet som er sendt fra LAT HF, samt hva som er begrunnelsen fra Babcock for at dette kravet foreløpig ikke er innfridd.