Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1324 (2019-2020)
Innlevert: 07.04.2020
Sendt: 14.04.2020
Besvart: 17.04.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Vil Arbeids- og sosialdepartementet sørge for å gjøre bildetolktjenesten døgnåpen gjennom hele påsken slik at døve og hørselshemmede kan kontakte helsetjenester på lik linje med majoriteten i samfunnet?

Begrunnelse

NAV Bildetolktjenesten utvidet nylig åpningstiden til kl. 08:00-24:00 i ukedagene for å møte koronakrisen, men holder fortsatt stengt i helgene og i hele påsken. Bildetolktjenesten tilbyr både tegnspråktolk og skrivetolk, og er et viktig bidrag for å øke tilgjengelighet for kontakt med mennesker hos helsetjenestene. Helsetjenestene nås pr. nå kun via taleanrop til telefonnumre, og den nye chattjenesten hos FHI er styrt av chatbot. Helseministeren har ved tidligere anledning referert til nødapp som kommunikasjonsmulighet, men nødapp gjelder kun for akuttsituasjoner. Informasjonstelefonen 815 55 015 hos FHI har åpent hverdager 08-18 og helger 10-16, denne må også være tilgjengelig for hørselshemmede.
NAV skriver i deres nettside følgende: «NAV ønsker å sikre at tolkebrukerne får tolk ved akutte behov i tiden framover. For å forebygge smitte og karantene, vil vi i størst mulig grad bruke bildetolking som metode.». Akuttolk hos NAV informerer om at de også er tilgjengelige digitalt gjennom bildetolk/fjerntolk, men kun etter avtale. Videre om at akuttvakten avgjør sammen med deg om situasjonen er akutt og prøver deretter å skaffe tolk. Dette gjør at man kan komme i tvil om situasjonen er alvorlig nok til å kontakte akuttolk for å få ringt informasjonstelefonen eller helsetjenester. Dessuten innebærer det at akuttvakten må ha kompetanse til å ta slik medisinsk vurdering.
Det kan ikke være slik at Hjelpemiddel og Tilrettelegging (HoT) i NAV setter kostnadsspørsmålet opp mot behovet til døve og hørselshemmede.
Bildetolktjenesten må derfor utvides til døgnåpent som et forebyggende smittetiltak.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: På grunn av covid-19-pandemien er Arbeids- og velferdsetaten i en svært krevende periode, og mange enheter opplever stor belastning som følge av et historisk høyt antall henvendelser og søknader om dagpenger, sykepenger m.m. Etaten jobber på spreng for å levere gode tjenester og sikre inntekter til innbyggere.
Bildetolk er i utgangspunktet en individuell rettighet. Har en bruker behov for bildetolktjeneste, må det søkes spesielt om dette. For å kunne få lisens til bildetolk og bildetolkutstyr må man være i arbeid, utdanning eller arbeidspraksis. I tillegg finnes det en enklere versjon som er tilgjengelig på nett (nav.no). Denne kan benyttes uten lisens. I følge Arbeids- og velferdsdirektoratet økte etterspørselen etter bildetolktjenesten rett etter at regjeringen gikk ut med koronatiltakene 12. mars. Trafikken har sunket etter dette.
Vanlig åpningstid for bildetolktjenesten er hverdager fra 08.00 til 20.00. For å sikre at tolkebrukere får tolk ved akutte behov i forbindelse med covid-19-pandemien, ble det inngått en avtale med leverandør om å øke antall linjer inn og utvide åpningstiden frem til kl. 24.00 på hverdager. Dette ble iverksatt 24. mars 2020, og utvidelsen er i utgangspunktet for tre måneder.
I henhold til avtalen med leverandør har ikke Arbeids- og velferdsetaten anledning til å ha åpent mellom midnatt og kl. 08.00 samt i helg/på helligdager. Det var derfor ikke anledning til å holde bildetolktjenesten åpen mellom skjærtorsdag og andre påskedag. I følge tall fra Arbeids- og velferdsdirektoratet var antall samtaler mellom kl. 20.00 og kl. 24.00 i perioden 24. mars til og med 7. april lavt – én til to samtaler per dag i dette tidsrommet.
For å kunne gi et tilbud til brukere som ringer inn utenfor åpningstiden, hadde Arbeids- og velferdsetaten åpen akuttvakttelefon i påsken. Totalt antall henvendelser for hele landet var ni. Av disse var det behov for tolk i tre tilfeller. Etaten har jobbet aktivt med å markedsføre akuttvakten i forbindelse med covid-19-pandemien.
Som et tiltak som følge av covid-19-pandemien har Arbeids- og velferdsetaten gått over til fjerntolking. I tillegg til å styrke bildetolktjenesten er det også tatt i bruk andre sikre plattformer for fjerntolking til blant annet arbeids- og undervisningstolking.
Departementet er i tett dialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet når det gjelder nødvendige prioriteringer for best mulig å kunne håndtere utfordringene som etaten står overfor på ulike områder i den nåværende situasjonen. Etaten viser stor innsats for å kunne imøtekomme brukernes ulike behov i en krevende tid.