Lars Haltbrekken (SV): Vil Arbeids- og sosialdepartementet sørge for å gjøre bildetolktjenesten døgnåpen gjennom hele påsken slik at døve og hørselshemmede kan kontakte helsetjenester på lik linje med majoriteten i samfunnet?
Begrunnelse
NAV Bildetolktjenesten utvidet nylig åpningstiden til kl. 08:00-24:00 i ukedagene for å møte koronakrisen, men holder fortsatt stengt i helgene og i hele påsken. Bildetolktjenesten tilbyr både tegnspråktolk og skrivetolk, og er et viktig bidrag for å øke tilgjengelighet for kontakt med mennesker hos helsetjenestene. Helsetjenestene nås pr. nå kun via taleanrop til telefonnumre, og den nye chattjenesten hos FHI er styrt av chatbot. Helseministeren har ved tidligere anledning referert til nødapp som kommunikasjonsmulighet, men nødapp gjelder kun for akuttsituasjoner. Informasjonstelefonen 815 55 015 hos FHI har åpent hverdager 08-18 og helger 10-16, denne må også være tilgjengelig for hørselshemmede.
NAV skriver i deres nettside følgende: «NAV ønsker å sikre at tolkebrukerne får tolk ved akutte behov i tiden framover. For å forebygge smitte og karantene, vil vi i størst mulig grad bruke bildetolking som metode.». Akuttolk hos NAV informerer om at de også er tilgjengelige digitalt gjennom bildetolk/fjerntolk, men kun etter avtale. Videre om at akuttvakten avgjør sammen med deg om situasjonen er akutt og prøver deretter å skaffe tolk. Dette gjør at man kan komme i tvil om situasjonen er alvorlig nok til å kontakte akuttolk for å få ringt informasjonstelefonen eller helsetjenester. Dessuten innebærer det at akuttvakten må ha kompetanse til å ta slik medisinsk vurdering.
Det kan ikke være slik at Hjelpemiddel og Tilrettelegging (HoT) i NAV setter kostnadsspørsmålet opp mot behovet til døve og hørselshemmede.
Bildetolktjenesten må derfor utvides til døgnåpent som et forebyggende smittetiltak.