Skriftlig spørsmål fra Petter Eide (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:1399 (2019-2020)
Innlevert: 22.04.2020
Sendt: 23.04.2020
Besvart: 29.04.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Petter Eide (SV)

Spørsmål

Petter Eide (SV): Kan statsråden svare på om Norges Bank har fått bekreftet fra Nicolai Tangen at han skal oppløse sin trust på Jersey, at verdiene skal flyttes til en transparent jurisdiksjon og at Tangen ikke lenger skal holde verdier i skatteparadis så lenge har innehar stillingen som sjef for NBIM?

Begrunnelse

Det har kommet frem i media at Nicolai Tangen har omfattende koplinger til skatteparadiser, både gjennom sitt hedgefond registrert på Cayman, og gjennom plasseringer av hans private formue på Jersey og de Britiske Jomfruøyene. Slike jurisdiksjoner som har langt svakere åpenhetskrav enn de vi har i Norge, gjør det svært vanskelig å få innsikt i ulike interesser og bindinger som et selskap eller en privatperson måtte ha. For viktige offentlige embetsstillinger er det svært viktig at personene som innehar disse stillingene ikke har skjulte interesser eller bindinger.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det er Norges Bank som har ansvaret for å ansette daglig leder for bankens forvaltning av Statens pensjonsfond utland (SPU), jf. sentralbankloven § 2-13. Det er dermed Norges Bank som vurderer hvilke endringer av organiseringen mv. av Nicolai Tangens selskaper som er påkrevet av hensyn til de interesser banken skal ivareta.
Videre fører det stortingsoppnevnte representantskapet tilsyn med Norges Bank. Representantskapets ansvar omfatter blant annet tilsyn med om bestemmelsene for virksomheten blir fulgt (sentralbankloven § 2-17 jf. § 4-1). Det ligger til representantskapet å vurdere om de kravene Norges Bank setter for endringer av organisering mv. av Tangens selskaper, er tilstrekkelige opp mot rammeverket som gjelder for banken.
Jeg har mottatt en rekke spørsmål de siste dagene i henhold til Stortingets forretningsorden § 70 som i stor grad sammenfaller med representantskapets spørsmål til Norges Bank. Mange av disse spørsmålene krever at departementet innhenter informasjon fra Norges Bank om forhold som representantskapet skal vurdere. Norge Bank har uttalt til departementet at den anser at det er naturlig at den prioriterer å svare på spørsmålene fra representantskapet.
Jeg anser at både arbeidsfordelingen som følger av sentralbankloven § 2-17 jf. § 4-1 og særlig det forhold at representantskapet har ansettelsesprosessen til behandling, medfører at det er hensiktsmessig å avvente Norges Banks svar til representantskapet og de undersøkelser og vurderinger som representantskapet har initiert.