Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1592 (2019-2020)
Innlevert: 11.05.2020
Sendt: 12.05.2020
Besvart: 25.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Vil samferdselsministeren sette i gang et arbeid for å få forenklet saksbehandlingen knyttet til søknader om gravetillatelse og arbeidsvarsling ved arbeid på fylkeskommunal vei?

Begrunnelse

Regionreformen innebar som kjent at administrasjonen av fylkesveioppgaver overført fra Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 1. januar 2020. Til tross for denne oppgaveoverføringen er Statens vegvesen fortsatt skilt- og arbeidsvarslingsmyndighet for fylkesveiene.
Ifølge forskrift om saksbehandling om ansvar ved legginger og flytting av ledninger over etter, under og langs offentlig veg av 8. oktober 2013 nr. 1212 (ledningsforskriften) skal veimyndigheten gi tillatelse til etablering av infrastruktur i veien. Fylkeskommunen skal derfor nå behandle søknader om graving i fylkesveiene. Det er likevel Statens Vegvesen som skal behandle søknad om arbeidsvarsling for samme forhold i henhold til forskrift om offentlig trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisning (skiltforskriften) av 7. oktober 2005 § 32 nr. 2.
Dette medfører at entreprenører som skal utføre arbeider på fylkeskommunal vei først må søke fylkeskommunen om gravetillatelse. Når denne tillatelsen foreligger, må entreprenøren deretter søke på nytt om skilting/arbeidsvarsling, men da til Statens vegvesen. Entreprenøren må vente med å søke Statens Vegvesen til endelig gravetillatelse fra fylkeskommunen foreligger, da denne må vedlegges søknaden om skilting og arbeidsvarsling. Konsekvensen er et økt byråkrati, lang saksbehandling og økte ressursbruk/kostnader hos både entreprenørene og myndighetene. Dette kan igjen føre til at prosjekter blir forsinket.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Gravetillatelser og arbeidsvarsling reguleres av ulike lovverk. Gravetillatelser langs eller ved veg er regulert av veglova, og må derfor søkes om hos veimyndigheten (fylkeskommunene). Arbeidsvarsling reguleres i vegtrafikkloven, som legger myndigheten for denne typen tillatelser til Statens vegvesen for riks- og fylkesveier.
I forbindelse med regionreformen og opphør av sams vegadministrasjon ble det gjort endringer i veglova og i forskrifter til denne. Dette innebar at myndighet etter vegloven ble overført til fylkeskommunene, herunder bl.a. myndighet til å gi gravetillatelser.
Statens vegvesen har utarbeidet nye saksbehandlingsrutiner for behandling av søknader om arbeidsvarsling, som blir implementert i disse dager. Hensikten med disse nye rutinene er å få korrekt saksbehandling, bidra til likebehandling, samt forenkle samhandlingen med fylkes-kommunene. Fylkeskommunene har vært involvert i arbeidet med saksbehandlingsrutinene.
Statens vegvesen jobber også med en digital løsning for arbeidsvarslingssøknader, som skal være på plass i 2021. En slik løsning vil effektivisere prosessen ved at søknader skal kunne leveres digitalt, og vil også gi en mer effektiv saksbehandling av arbeidsvarslingsøknader.