Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1938 (2019-2020)
Innlevert: 15.06.2020
Sendt: 16.06.2020
Besvart: 24.06.2020 av barne- og familieminister Ida Lindtveit Røse

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden sikre at private dagmammaer driver forsvarlig?

Begrunnelse

I en artikkel publisert på NRKs nettsider fortelles det om en dagmamma som sannsynligvis ikke driver et forsvarlig tilbud. Hun er selv fratatt foreldreansvar og har en historikk med barnevern og rettsvesen. Til tross for dette har hun fått politiattest.
Ut over det konkrete tilfellet som NRK har avslørt virker det som om dagmammavirksomhet i det store og hele er et uregulert område, og hvor foreldrene selv overlates til å finne ut om den enkelte driver forsvarlig eller ikke. Kun for de som tilbyr pass av tre eller flere barn alene gjelder de samme reglene som for barnehager. Og selv i slike tilfeller gjelder det kun i de tilfeller der barnepasset utgjør et visst antall timer i uken.
Det konkrete tilfellet som NRK har funnet har drevet sin virksomhet i flere kommuner, inklusive Oslo. Ifølge Oslo kommune er det ingen dagmammaer som har registrert sin virksomhet, slik de er pliktige til å gjøre under barnehagelovens krav.
Det er heller ikke registrert klagesaker hos fylkesmannen i Oslo og Akershus på slik virksomhet.
Dagens regelverk fra 2015 sier at alle som skal jobbe i barnehage, må ha attest fra dag én. Barnehagene må også vurdere om anmerkninger i attesten gjør søkere uegnet. Samtidig åpner dagens regler for at ­deler av rullebladet ikke vises. En person som har et voldstilfelle med en mindre­årig, får det ikke oppført på ­attesten hvis ikke volden ­anses som «grov». Uansett gjelder ikke kravet for dagmammaer med færre enn tre barn.
En måte å hindre noen av de uforsvarlige tilbudene er åpenbart å kreve en tilstrekkelig politiattest også for dagmammaer som ikke faller inn under barnehagelovens krav. Det kan for eksempel vurderes om et slikt krav bør tas med i behandlingen av representantforslag om nødvendige regelendringer om politiattest for ansettelsesforhold i skoler og barnehager Dokument 8:113 S (2019-2020).

Ida Lindtveit Røse (KrF)

Svar

Ida Lindtveit Røse: Alle barn har behov for god omsorg og en trygg oppvekst. Dette gjelder både når de er sammen med foreldrene sine og når de passes av andre. Barn er sårbare, og manglende omsorg er en alvorlig trussel mot barns helse og oppvekst. Vårt mål er at ingen barn skal utsettes for dette.
I dette svaret vil jeg uttale meg om regelverket generelt, og ikke gå inn på de enkeltsakene som omtales i NRK-artikkelen som det vises til i spørsmålet.
Foreldre skal i kraft av foreldreansvaret ivareta hensynet til barnets beste, og sørge for at barnet blir ivaretatt på en god måte. Når foreldre inngår avtale med en privat dagmamma om pass av barn, må foreldrene vurdere dagmammaens egnethet og om de har tillit til at barnet får god nok omsorg. Dette kan blant annet gjøres ved å innhente referanser fra andre foreldre som benytter samme dagmamma eller har gjort det tidligere.
Dersom en dagmamma regelmessig passer tre eller flere barn samtidig i mer enn 10 timer hver uke, er virksomheten regulert i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv. Dagmammaer som omfattes, skal søke kommunen om godkjenning. Etter barnehageloven § 6 er det plikt til å søke om godkjenning som barnehage dersom virksomheten er regelmessig og ett eller flere barn har en ukentlig oppholdstid på mer enn 20 timer og antall barn som er til stede samtidig er ti eller flere når barna er tre år eller eldre, eventuelt fem eller flere når barna er under tre år, og virksomheten utføres mot godtgjøring. Virksomheten må være godkjent før driften settes i gang. Barnehager skal drive etter gjeldende regelverk, og det stilles blant annet krav om politiattest for alle som skal ansettes.
Det er henholdsvis Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet som har ansvar for barnehageloven og forskriften om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv. I begge tilfeller er det kommunenes ansvar å vurdere om virksomheten/dagmammaen skal få godkjenning.
For å forebygge vold og overgrep mot mindreårige, nedsatte Barne- og familiedepartementet en interdepartemental arbeidsgruppe i 2019 som har vurdert om det er behov for å innføre nye hjemler til å kreve politiattest eller foreta endringer i eksisterende hjemler. Arbeidsgruppen vurderte blant annet om det var behov for krav om politiattest for private barnevakter som formidles gjennom et firma, et nettsted e.l. og for personer som passer barn på kjøpesentre og treningssentre. Gruppen anbefalte ikke dette. Det ble vist til at virksomhetene selv, eller foreldrene, er nærmest til å forebygge overgrep mot barn i disse tilfellene, og at det ikke foreligger hjemmel til å kreve politiattest dersom foreldre ansetter en privat barnevakt uten hjelp fra en formidlingstjeneste i dag. Rapporten fra arbeidsgruppen har nå vært på høring. Flere høringsinstanser tar til orde for at man også bør innføre krav om politiattest for barnevakter som formidles gjennom et firma e.l. Det var derimot ingen høringsinstanser som mente det også bør innføres vandelskontroll der foreldre selv ansetter en barnevakt eller en dagmamma. Barne- og familiedepartementet arbeider med den videre oppfølgingen av denne saken, i samarbeid med berørte departementer.
Representanten viser til representantforslag i Dokument 8:113 S (2019-2020) om nødvendige regelendringer om politiattest for ansettelsesforhold i skoler og barnehager som ble fremmet 20. mai 2020. Dette forslaget ble besvart av kunnskaps- og integreringsministeren i brev til Stortinget datert 10. juni.
Jeg vil gå i dialog med berørte departementer for å vurdere om det bør gjøres endringer for å ivareta barn som er hos dagmammaer på en bedre måte.