Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden sikre at private dagmammaer driver forsvarlig?
Begrunnelse
I en artikkel publisert på NRKs nettsider fortelles det om en dagmamma som sannsynligvis ikke driver et forsvarlig tilbud. Hun er selv fratatt foreldreansvar og har en historikk med barnevern og rettsvesen. Til tross for dette har hun fått politiattest.
Ut over det konkrete tilfellet som NRK har avslørt virker det som om dagmammavirksomhet i det store og hele er et uregulert område, og hvor foreldrene selv overlates til å finne ut om den enkelte driver forsvarlig eller ikke. Kun for de som tilbyr pass av tre eller flere barn alene gjelder de samme reglene som for barnehager. Og selv i slike tilfeller gjelder det kun i de tilfeller der barnepasset utgjør et visst antall timer i uken.
Det konkrete tilfellet som NRK har funnet har drevet sin virksomhet i flere kommuner, inklusive Oslo. Ifølge Oslo kommune er det ingen dagmammaer som har registrert sin virksomhet, slik de er pliktige til å gjøre under barnehagelovens krav.
Det er heller ikke registrert klagesaker hos fylkesmannen i Oslo og Akershus på slik virksomhet.
Dagens regelverk fra 2015 sier at alle som skal jobbe i barnehage, må ha attest fra dag én. Barnehagene må også vurdere om anmerkninger i attesten gjør søkere uegnet. Samtidig åpner dagens regler for at deler av rullebladet ikke vises. En person som har et voldstilfelle med en mindreårig, får det ikke oppført på attesten hvis ikke volden anses som «grov». Uansett gjelder ikke kravet for dagmammaer med færre enn tre barn.
En måte å hindre noen av de uforsvarlige tilbudene er åpenbart å kreve en tilstrekkelig politiattest også for dagmammaer som ikke faller inn under barnehagelovens krav. Det kan for eksempel vurderes om et slikt krav bør tas med i behandlingen av representantforslag om nødvendige regelendringer om politiattest for ansettelsesforhold i skoler og barnehager Dokument 8:113 S (2019-2020).