Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvor mye har prosessen knyttet til ansettelse av ny leder for NBIM så langt kostet for staten, hva er estimert at den totalt sett vil koste og hvor stor ville kostnadsbesparelsen vært dersom det allerede etter korrespondansen med Finansdepartementet 28. februar 2020 hadde blitt stilt som forutsetning fra Norges Bank at Tangen ikke kunne ha eierskap i AKO Capital og AKO-fondene, i tråd med de forutsetninger som gjelder for den ansettelsesavtale som nå er inngått?
Begrunnelse
I svar på spørsmål nr. 2243 av 12. august 2020, fremkommer det bl.a. følgende fra finansministeren:
«28. februar ble departementet orientert om aktuelle kandidater. Departementet fikk informasjon på et overordnet nivå om at Nicolai Tangen hadde eierskap i AKO-systemet. Departementet fikk ikke opplyst at Tangen hadde forutsatt fortsatt eierskap i AKO, men at han var innforstått med at han ikke kunne opprettholde gjeldende eierskap. Banken informerte også om at den skulle ha ytterligere samtaler med denne kandidaten om blant annet problemstillinger knyttet til hans bosted, formue og skatteforhold.»
Gjennom ansettelsesprosessen og frem til sentralbanksjefen presenterte den reviderte ansettelsesavtalen med Tangen 24. august, har det pågått en omfattende prosess for å forsøke å utarbeide et rammeverk rundt Tangens eierskap i AKO som skulle sørge for at det ikke var eller kunne fremstå å være interessekonflikter mellom NBIM og daglig leders personlige økonomi og eierskap. Videre har Norges Banks representantskap gått grundig inn i prosessen rundt ansettelsen og vurdert om lover, regler og retningslinjer er brutt i ansettelsesprosessen. Dette førte til at representantskapet 11. juni sendte et brev til Stortinget med sin vurdering av prosessen, som deretter ble gjenstand for høring i Stortinget og behandling i finanskomiteen.