Une Bastholm (MDG): Fylkeskommunale garantier for riksveiprosjekter truer å sette den ordinære driften til fylkeskommunene under press. Ifølge kommuneloven § 14-19 er tilsagn om økonomisk garanti «bare gyldig hvis vedtaket om å stille garantien er godkjent av departementet.
Mener statsråden at departementet har etterkommet sin eksplisitte godkjenningsplikt for fylkeskommunale garantier?
Begrunnelse
Mer enn halvparten av fylkeskommunene har tatt på seg garantiansvar som er høyere enn 100 % av sitt driftsbudsjett og til dels langt over 400 %. Store deler er garantier for riksveiprosjekter. Det er fare for at dårligere bankrating vil medføre at rentekostnader for fylkeskommunens låneportefølje øker og dermed setter FKs driftsbudsjett under press, noe NRK Rogaland skriver om 05.09.20 https://www.nrk.no/rogaland/veigjelden-kan-lamme-fylkene-_-na-kan-utbygging-av-nye-e39-bli-stoppet-1.15146330
Etter den gamle kommunelovens §51 krevde slike garantier departementets godkjenning. Den nye kommuneloven presiserer eksplisitt at slike garantier ikke er gyldig med mindre de er godkjent av departementet. Situasjonen krever en avklaring om fylkeskommunene i det hele tatt sitter med et garantiansvar når garantier kan være ugyldig på grunn av manglende godkjenning.