Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:125 (2020-2021)
Innlevert: 13.10.2020
Sendt: 14.10.2020
Besvart: 19.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Ministeren viste til økonomien til Hurtigruten når han svarte NRK på hvorfor seilinga nå er redusert til to skip på kystrutestrekningen Bodø-Kirkenes. Det burde være minst seks skip på hele strekningen Bergen-Kirkenes for å ha et akseptabelt tilbud for å sikre at gods- og passasjertrafikk, næringsliv og havnestruktur som er bygd opp omkring kystruten overlever.
Kan regjeringa gjøre en ny vurdering, hvor kostnadene ved permittert mannskap, utarming av næringsliv og havner langs kysten, og økt tungtrafikk på vei vektes sterkere?

Begrunnelse

Det er uklokt å kutte alle Hurtigrutens seilinger sør for Bodø. Folket langs kysten, hurtigrutehavnene og tilhørende næringsliv vil tape på at bare to Hurtigruteskip seiler langs kysten på kystrutestrekninga Bodø-Kirkenes-Bodø.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Hele det norske samfunnet er fortsatt i en ekstraordinær situasjon. På grunn av Covid-19 reiser folk mindre og det får konsekvenser for alle transportsektorene våre. Selv om vi skulle ønske at ting normaliserte seg mer, ser vi at dette kan ta tid og vi må derfor hele tiden vurdere hva som er behovet i de ulike sektorene og ta vanskelige valg basert på dette.
Koronapandemien og reiserestriksjonene har medført at Hurtigruten har mistet store deler av inntektsgrunnlaget for seilingene på kystruten. Når passasjergrunnlaget er borte taper Hurtigruten penger på å sette flere skip i drift. En viktig forutsetning for kontrakten mellom Hurtigruten og departementet er at rederiet har kommersielle inntekter utover statens vederlag. I september var det 5.707 passasjerer som reiste med kystruten mot 27.245 for samme periode året før. Målt i antall gjestedøgn, som gir et bedre bilde på inntektsbortfallet til Hurtigruten, er nedgangen 86 prosent. Med et så betydelig inntektsbortfall ønsker selskapet å tilpasse driften. Departementet godkjente derfor 18. september at driften på kystruten reduseres til to skip.
Statens formål med å ha en statlig støtte til kystruten er å sikre at folk som ønsker å reise regionalt og lokalt får dette tilbudet. I tillegg har vi lagt inn krav til frakt av gods mellom Tromsø og Kirkenes da dette er spesielt sårbart for denne regionen. Våre vurderinger i denne saken må sees i sammenheng med rammene for kontrakten med Hurtigruten. Regjeringen har i denne ekstraordinære situasjonen allerede vist stor fleksibilitet overfor Hurtigruten ved å godkjenne redusert produksjon samtidig som staten opprettholder vederlaget på 856,1 mill. kr for 2020. En økning i statens kjøp vil reise flere krevende kontraktsrettslige, anskaffelsesrettslige og statsstøtterettslige spørsmål.
Min beslutning om å endre seilingsmønsteret på disse to skipene er tatt av flere hensyn. Nordnorske havner og lokalsamfunn er spesielt avhengig av kystruten for frakt av både passasjerer og gods. Vi går nå inn i en årstid med mye dårlig vær i denne landsdelen og fare for vinterstengte veier. For de nordligste lokalsamfunnene, der andre transportmuligheter er begrenset, betyr dette et økt behov for sjøveien som et forutsigbart alternativ.
Slik det er i dag er det ikke grunnlag for å seile mer enn to skip og da ser vi at to skip på strekningen Bergen-Kirkenes gav et for mye redusert tilbud til hele kysten og ble for lite og uforutsigbart for alle. Gjennom å endre til å seile mellom Bodø og Kirkenes prioriterer vi den mest sårbare regionen og sikrer at de får hyppigere anløp og mer forutsigbarhet.
Det er mange deler av norsk næringsliv som er hardt rammet av koronaepidemien og regjeringen har gjennom ulike tiltak kompensert bedrifter for bortfall av inntekter, og gjort endringer i permitteringsregelverket som har avhjulpet situasjonen for ansatte og bedrifter i hele landet.
Etter en helhetsvurdering av etterspørselen, hvilke områder vi anser behovet for å være størst, økonomiske konsekvenser og det statsstøtterettslige har jeg konkludert med at jeg ønsket å prioritere vår nordligste landsdel i denne situasjonen. Jeg vil følge utviklingen tett og vil så fort det er grunnlag for det starte opptrappingen av driften på kystruten.