Tellef Inge Mørland (A): Regjeringen peker på at nye redningshelikoptre vil bedre beredskapen på Agder, men samtidig ser det ut til at de nye helikoptrene ikke kan lande på helipadene til Sørlandet sykehus i Arendal og Kristiansand.
Hvilke tiltak vil helseministeren iverksette for å løse problemet med at nye redningshelikoptre ikke kan lande ved sykehusene i Arendal og Kristiansand, og når vil disse tiltakene bli iverksatt?
Begrunnelse
I forslag til statsbudsbudsjett for 2021 skriver regjeringen at: «Nye redningshelikoptre vil nå ut til en større del av landet innen 45 minutter. Helseregionenes vurdering er at kapasiteten til ambulansehelikoptrene i Norge er tilfredsstillende, og at dekningsgraden nasjonalt er tilfredsstillende. Legebiler vil kunne avlaste ambulansehelikopter dersom det skulle oppstå framtidige kapasitetsproblemer. Det er gjort en særlig vurdering av Innlandet og Bykle/ Vinje. (…) Bykle kommune befinner seg nå i helhet innenfor dekningsområdet til det nye redningshelikoptret på Sola (30 minutters flytid).»
Stiftelsens Norsk Luftambulanse har i forbindelse med høringen til statsbudsjettet pekt på at de nye redningshelikoptrene er underlagt Hovedredningssentralen (HRS) og primært er en ressurs for søk og redning (SAR) over land og til havs. Slik skiller de seg også fra den ordinære luftambulansetjenesten.
Videre er det en utfordring at de nye redningshelikoptrene SAR Queen er betydelig større og tyngre enn Sea Kingen som nå utfases. NRK skriver 23.oktober at man risikerer at de nye redningshelikoptrene må lande langt unna sykehus, og at noe av dette handler om farlig rotorvind. Dette kan bety forsinkelser på kritiske livreddende oppdrag på minst 30 minutter.
I dialog med Stiftelsen Norsk Luftambulanse har jeg fått tilbakemelding om at verken på Sørlandet sykehus i Arendal eller Kristiansand vil de nye redningshelikoptrene kunne lande på dagens landingsplattformer ved sykehusene. Landing og behov for ny transport på f.eks. Gullknapp og Kjevik vil kunne bety at verdifull tid og i verste fall liv går tapt.