Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:249 (2020-2021)
Innlevert: 26.10.2020
Sendt: 26.10.2020
Besvart: 05.11.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Regjeringen peker på at nye redningshelikoptre vil bedre beredskapen på Agder, men samtidig ser det ut til at de nye helikoptrene ikke kan lande på helipadene til Sørlandet sykehus i Arendal og Kristiansand.
Hvilke tiltak vil helseministeren iverksette for å løse problemet med at nye redningshelikoptre ikke kan lande ved sykehusene i Arendal og Kristiansand, og når vil disse tiltakene bli iverksatt?

Begrunnelse

I forslag til statsbudsbudsjett for 2021 skriver regjeringen at: «Nye redningshelikoptre vil nå ut til en større del av landet innen 45 minutter. Helseregionenes vurdering er at kapasiteten til ambulansehelikoptrene i Norge er tilfredsstillende, og at dekningsgraden nasjonalt er tilfredsstillende. Legebiler vil kunne avlaste ambulansehelikopter dersom det skulle oppstå framtidige kapasitetsproblemer. Det er gjort en særlig vurdering av Innlandet og Bykle/ Vinje. (…) Bykle kommune befinner seg nå i helhet innenfor dekningsområdet til det nye redningshelikoptret på Sola (30 minutters flytid).»
Stiftelsens Norsk Luftambulanse har i forbindelse med høringen til statsbudsjettet pekt på at de nye redningshelikoptrene er underlagt Hovedredningssentralen (HRS) og primært er en ressurs for søk og redning (SAR) over land og til havs. Slik skiller de seg også fra den ordinære luftambulansetjenesten.
Videre er det en utfordring at de nye redningshelikoptrene SAR Queen er betydelig større og tyngre enn Sea Kingen som nå utfases. NRK skriver 23.oktober at man risikerer at de nye redningshelikoptrene må lande langt unna sykehus, og at noe av dette handler om farlig rotorvind. Dette kan bety forsinkelser på kritiske livreddende oppdrag på minst 30 minutter.
I dialog med Stiftelsen Norsk Luftambulanse har jeg fått tilbakemelding om at verken på Sørlandet sykehus i Arendal eller Kristiansand vil de nye redningshelikoptrene kunne lande på dagens landingsplattformer ved sykehusene. Landing og behov for ny transport på f.eks. Gullknapp og Kjevik vil kunne bety at verdifull tid og i verste fall liv går tapt.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Dagens Sea King redningshelikoptre lander ved de fleste av landets akuttsykehus, men det er kun et mindre antall av disse sykehusene som har landingsplasser tilpasset redningshelikopter. I de aller fleste tilfeller benyttes parkeringsplasser, idrettsbaner eller flyplasser i nærheten.
De nye redningshelikoptrene Sar Queen har høyere vekt og gir mer rotorvind enn dagens Sea King-helikopter. Stortinget vedtok i behandlingen av Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020, jf. Innst. 82 S (2011-2012), at Justis- og beredskapsdepartementet kan gjennomføre infrastrukturtiltak, herunder tilpasning av landingsmulighetene ved sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre.
I utgangspunktet er det altså Justis- og beredskapsdepartementet som har ansvaret for å vurdere behov for og å gjennomføre eventuelle tilpasninger av landingsplasser til den nye helikoptertypen ved de aktuelle sykehusene i landet. Justis- og beredskapsdepartementet har imidlertid bedt Helse- og omsorgsdepartementet om å bidra til å faktisk få gjennomført de nødvendige fysiske tilpasningene. I foretaksmøtet i januar 2015 ba jeg de regionale helseforetakene om å følge opp dette gjennom Sykehusbygg HF. Det er i den forbindelse opprettet en avtale og en egen styringsgruppe mellom Justis- og beredskapsdepartementet ved anskaffelsesprosjektet for nye redningshelikoptre (NAWSARH) og Sykehusbygg HF for prosjektering og gjennomføring av tilpasninger.
Kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt setter økonomiske rammer for anskaffelsen av nye redningshelikoptre, inkludert tilpasning av landingsplasser. Hvilke sykehus som vil få tilpasset landingsplassene vil derfor, som for øvrige deler av anskaffelsen, være gjenstand for kost-nytte vurderinger der faktorer som for eksempel antall flybevegelser (landinger/ avganger), kostnader og alternative landingsmuligheter må veies opp mot hverandre.
Det er foretatt vurderinger av sykehusenes egnethet mht. å motta de nye redningshelikoptrene. Prioriteringskriterier for oppgradering har vært hvorvidt sykehus har kompetanse for kritisk skadde pasienter, samt nærhet til aktuelle baser. Nærhet til ambulansehelikopter vil også være en del av den samlede vurderingen.
Jeg har fått opplyst av Helse Sør-Øst RHF at dagens redningshelikopter har kun et fåtall landinger i året ved sykehusene i Arendal og Kristiansand. De nye redningshelikoptrene vil i disse tilfellene benytte alternative landingsplasser i nærheten av sykehusene. Det pågår nå et arbeid med å utarbeide en veileder for landingsplasser, både permanente og midlertidige, beregnet for de nye redningshelikoptrene.
Jeg vil avslutningsvis minne om at de fleste akuttoppdrag i luftambulansetjenesten håndteres av tjenestens ordinære fly og helikoptre. Luftambulansetjenestens helikoptre er vesentlig mindre enn Sar Queen, og fordrer heller ikke de tilpasningene som de nye redningshelikoptrene trenger. Samtidig vil jeg også minne om at den oppgraderingen vi nå gjør av redningstjenestens helikoptre innebærer at vi får helikoptre med en helt annen marsjfart og evne til å operere under dårlig vær osv. Dette vil bety at man både kan gjennomføre redningsoppdrag raskere, og at man raskere kan transportere eventuelle pasienter til sykehus. De nye redningshelikoptrene er et vesentlig løft for landets redningstjeneste, og en klar styrking av vår luftambulansekapasitet.