Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:366 (2020-2021)
Innlevert: 06.11.2020
Sendt: 09.11.2020
Besvart: 12.11.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Smittevernstiltak, karantene og stadig flere lokale nedstengninger av skoler har ført til at fraværstallene på videregåendeskoler er skyhøyt. Men skal retten om lik utdanning være reel bør det innføres gode nasjonale retningslinjer til for sikre kvalitativ god undervisning.
Hva har ministeren konkret gjort for å sørge for at elevene får god oppfølgning og undervisning mens de er i karantene eller må holde seg hjemme pga. symptomer og vil nasjonale retningslinjer bli vurdert og innført?

Begrunnelse

En ser ei utvikling der skolefraværet er svært høyt på videregående skoler i Oslo. Fraværstallene for 18.000 elever ved 22 videregående skoler i Oslo som VG har fått innsyn i, viser en kraftig vekst i antall timer elever var borte fra klasserommet de første seks ukene etter skolestart i høst. Dette er som forventet når elevene skal forholde seg til strenge smittevernstiltak og bl.a. ikke gå på skolen når de er «snufsete», men skal retten om lik utdanning være reel og det ikke skal være forskjeller på hvilket tilbud en får fra skole til skole, fylkeskommune til fylkeskommune må det etter SVs mening innføres gode nasjonale retningslinjer til for sikre lik rett til utdanning for alle og kvalitativ god undervisning til alle på tross av situasjonen landet er i under pandemien.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg viser til at hovedregelen er at skolene skal følge opplæringsloven som normalt. For å avhjelpe konsekvensene av covid-19 er det vedtatt midlertidige regler. I de midlertidige reglene er det blant annet slått fast at skoleeier så langt som mulig skal sørge for at barn, unge og voksne får grunnskoleopplæring og videregående opplæring selv om skolene er stengt eller driver med begrensninger med hjemmel i smittevernloven. Videre er det fastsatt at elever som ikke kan få opplæring på skolen, skal få opplæring hjemme og at skoleeiere skal sørge for at elevene samlet sett får den opplæringen de skal ha. Dessuten er det regler om at blant annet elever med særlige behov skal få tilbud om opplæring på skolen dersom behovene ikke kan ivaretas dersom eleven får opplæringen hjemme.
Med utgangspunkt i opplæringsloven og midlertidige regler har Utdanningsdirektoratet utarbeidet veiledninger til skolene om hvordan de skal sikre at elever som ikke kan møte på skolen likevel får en forsvarlig opplæring.
Dersom elevene ikke kan få opplæringen på skolen, har skolen plikt til å tilby opplæring på en annen måte slik at man sikrer at elevene i størst mulig grad får deltatt i opplæringen. Skolen må planlegge for denne situasjonen og sikre at elevene raskt får et opplæringstilbud. Elevene har plikt til å delta i opplæringen uansett om den foregår på skolen eller om eleven får opplæringen hjemme.
Elever som får opplæring hjemme, skal som utgangspunkt anses for å være til stede i opplæringen. Det skal derfor ikke føres fravær. Det er gitt midlertidig unntak fra regelverket om fravær. Nasjonale retningslinjer om fraværsføring og fraværsgrensen finnes på Utdanningsdirektoratets nettside sammen med annen informasjon om koronatiltak i skolen.
Det vil være ulike grunner til at eleven ikke kan møte på skolen. Dette avgjør om eleven har krav på opplæring hjemme og hvor raskt skolen må komme i gang med opplæringen. Skolen har plikt til å gi opplæring hjemme hvis elever har:

• milde symptomer og sykdomsfølelse
• langvarig fravær på grunn av karantene eller isolasjon
• nær familie som er i risikogruppe eller selv er i en risikogruppe

Ved karantene og isolasjon må elevene ofte holde seg hjemme i 10 dager og noen ganger mer. Slikt fravær anses som langvarig, og eleven skal dermed ha opplæring hjemme. Når det er klart at fraværet blir langvarig, bør skolene komme i gang med opplæringen så raskt som mulig.
Dersom eleven må være hjemme under en uke på grunn av sykdom eller milde symptomer, har skolen i utgangspunktet ikke plikt til å gi opplæring hjemme. Hvis eleven må være hjemme en uke eller mer eller gjentatte ganger, vil fraværet regnes som langvarig, og elevene skal få opplæring hjemme.
Skolen må særlig være oppmerksom på elever med særlige behov og elever som har flere kortere fraværsperioder. Skolen må sikre tilstrekkelig kontinuitet i opplæringen gjennom skoleåret slik at elevene samlet sett får en forsvarlig opplæring.
Jeg har stor forståelse for at skolene og lærerne står i en krevende situasjon med mye fravær både blant lærere og elever. Dette fører til at mange elever må få noe av opplæringen hjemme. Utdanningsdirektoratet har på sine nettsider samlet noen råd til hvordan lærerne og skolene kan gjennomføre opplæringen hjemme. Det er også utviklet råd til hvordan læreren kan sikre tilstrekkelig vurderingsgrunnlag på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Disse rådene gir et godt grunnlag for skolens gjennomføring av opplæringen hjemme ut fra ulike lokale forutsetninger. Jeg vurderer kontinuerlig om det er behov for ytterligere veiledning og sterkere nasjonale føringer.