Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:960 (2020-2021)
Innlevert: 15.01.2021
Sendt: 18.01.2021
Besvart: 26.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): NRK melder at det enkelte steder i landet nå er inntil fem måneder ventetid på oppkjøring.
Hva er årsaken til at ventetida er så lang, og vil statsråden gjøre noe for å få redusert ventetiden?

Begrunnelse

https://www.nrk.no/trondelag/flere-maneder-lang-ventetid-for-oppkjoring-_-ayoub-ma-si-ifra-seg-jobben-1.15323452

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Pandemien har gitt store samfunnsmessige utfordringer, også når det gjelder avvikling av praktiske førerprøver. Det ble i nedstengingen i uke 11 til 19 i 2020 utsatt avholdelse av ca. 15 000 praktiske førerprøver. Vegvesenet har satt inn tiltak for å hente inn dette etterslepet og det ble samlet gjennomført 4 000 flere praktiske førerprøver i 2020 enn i samme periode i 2019. Samlet gjennomførte vegvesenet nærmere 128 000 førerprøver i 2020.
Smitteverntiltak gir imidlertid generelt store utfordringer for førerprøvetilbudet til Statens vegvesen. Både lokale smittevernreguleringer, sensorer i risikogruppen og karantene reduserer antallet tilgjengelige førerprøvesensorer. Videre begrenser også nasjonale føringer for smittevern muligheten for å flytte sensorer mellom trafikkstasjonene, noe som normalt gjøres for å bruke sensorene mest mulig effektivt.
Samtidig ønsker også flere enn normalt å avlegge førerprøve. I 2020 økte etterspørselen med om lag 10 000 prøver. Mye tyder på at denne økte etterspørselen er knyttet til pandemien ved at personer som tidligere ikke har hatt behov for førerkort, men i stor grad fått sitt mobilitetsbehov ivaretatt med kollektivtransport, nå på grunn av utrygghet rundt pandemien likevel ønsker å ta førerkort. En ytterligere utfordring er at andelen som består førerprøven på første forsøk er om lag 10 prosent lavere enn tidligere, dvs. at kandidatene er dårligere forberedt nå. Dette øker også belastningen, ved at flere kandidater må gjennom to eller flere prøver for å bestå.
Samlet har dette gjort at ventetidene for praktiske førerprøver, særlig rundt de store byene, er blitt lenger. Samtidig opplyser Statens vegvesen at det er store geografiske variasjoner i ventetidene rundt omkring i landet og at det mange steder fungerer greit.
Statens vegvesen har iverksatt tiltak for å møte den økte etterspørselen. Både ved å benytte sensorene mest mulig effektivt og i dialog med trafikkskoleorganisasjonene å påvirke at kandidatene som meldes opp av trafikkskolene er mest mulig klare for å bestå praktisk førerprøve.
Statens vegvesen arbeider også aktivt med å øke kapasiteten gjennom å rekruttere og utdanne nye førerprøvesensorer. Dette er imidlertid et arbeid som tar tid blant annet fordi det av trafikksikkerhetshensyn er viktig at sensorene har tilstrekkelig kompetanse, og derfor må gjennom en særlig utdanning.
Jeg vet at det å få førerkort er viktig for mange, særlig unge, og at å vente lenge på førerprøve nok vil oppleves frustrerende. Samtidig må vi erkjenne at den pågående pandemien har gitt og vil gi utslag av kapasitetsutfordringer. Vegvesenet har naturlig nok kunnet hverken forutse situasjonen eller med normal kapasitet kunnet håndtere de betydelige utslagene pandemien har gitt blant annet for avvikling av førerprøver.
Jeg vet at vegvesenet gjør det de kan for å effektivisere og øke førerprøvetilbudet slik at ventetidene kan reduseres. Jeg vil følge dette arbeidet tett.