Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1021 (2020-2021)
Innlevert: 21.01.2021
Sendt: 22.01.2021
Besvart: 28.01.2021 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Hvilken rolle ser statsråden at Rygge kan ha for en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området etter Forsvaret avslutter driften sin ved Kjeller flyplass i 2023?

Begrunnelse

I juni 2017 ba et enstemmig Storting om at regjeringen skal legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Bakgrunnen for situasjonen kan spores tilbake til nedleggelsen av Fornebu flyplass i 1998.
Gjennom nedleggingen av Fornebu og etabl. av Gardermoen mistet allmennflymiljøet begge de to flyplassene som tilholdssted. I forbindelse med utbyggingen av Gardermoen som hovedflyplass, ble det forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området, jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992).
Da regjeringen presenterte langtidsplanen for forsvaret i juni 2016, gikk det frem at Forsvarets aktiviteter på Kjeller vil avsluttes i løpet av 2023. I Prop. 151 (2015–2016) sto det:

«Da Fornebu ble stengt for flyging i 1998, ble mye av småfly- og luftsportsaktiviteten i Oslo-området overført til Kjeller. Ved en nedleggelse av Kjeller som flyplass vil det bli behov for å finne alternativer for denne aktiviteten».

I aug. 2017 lanserte regjeringen «Strategi for småflyvirksomheten i Norge» hvor det blant annet heter at:

«regjeringen vil gjennomføre en utredning om hvordan staten best mulig kan legge til rette for en permanent løsning for småflyaktiviteten på Østlandet (…)».

I des. 2018 leverte Oslo Economics sin utredning. I rapporten slås det fast at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås ved valg av flere ulike løsninger.
Legger man vekt på brukernytten anbefales Eggemoen ved Hønefoss som permanent tilholdssted for småfly. Legger man mindre vekt på brukernytten anbefales en delt løsning mellom Jarlsberg, Rakkestad og Rygge. Rapporten drøfter ikke en konsentrert løsning ved Rygge, til tross for at småflymiljøet ser på dette som en fullgod løsning.
Tilgangen for småfly på Rygge er redusert etter nedleggelsen av Rygge Sivile Lufthavn i 2016. Forsvaret har gjennomført tiltak for å legge til rette for begrenset småflyaktivitet på Rygge, men småflymiljøet opplever betydelige begrensninger på aktiviteten.
Historisk har Rygge vært en viktig småflybase og en viktig flyplass for småflyvirksomheten i hele Østlandsområdet, særlig for brukerne i Oslo-området. Det har vært småfly på plassen i over 60 år. Skal Rygge inngå i en løsning vil det kreves en ny langsiktig avtale med Forsvaret som åpner for flere fly og flere bevegelser.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 22. januar 2021 med spørsmål fra stortingsrepresentant Øystein Langholm Hansen om hvilken rolle statsråden ser at Rygge kan ha for en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området etter Forsvaret avslutter driften sin ved Kjeller flyplass i 2023?
Samferdselsdepartementet har ansvaret for ivaretakelse av allmennflyviksomheten. SD er i gang med oppfølgingen av Stortingets vedtak fra 2017 hvor regjeringen skal presentere en permanent løsning for småflytrafikken i Østlandsområdet. Det sees på flere alternative løsninger, og Samferdselsdepartementet har i den forbindelse hatt møter med Forsvarsdepartementet for å diskutere potensielle muligheter og begrensninger for småflyaktiviteten på Rygge.
Som en del av den videre prosessen ser Forsvarsdepartementet, i samarbeid med Forsvaret, på hvilke muligheter og begrensninger som eventuelt kan påvirke kapasiteten og fleksibiliteten for småflytrafikken på Rygge. Dette vil benyttes som grunnlag for den videre dialogen med Samferdselsdepartementet.