Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1183 (2020-2021)
Innlevert: 04.02.2021
Sendt: 04.02.2021
Besvart: 16.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): I statsbudsjettet for 2021 er det henvist til tunnelutbedrinsgprogrammet og hvilke tiltak som iverksettes på TEN-T-vegnettet. Det gjenstår etter dette 28 tunneler. Det vil si at Norge ikke innfrir fristene ESA har satt. Begrunnelsen i statsbudsjettet er at utbedringstiltakene er mer komplisert og dyrere enn forutsatt.
Hvordan løses det at Norge ikke har overholdt fristen, og er det en dialog med ESA om dette?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Tunnelsikkerhetsdirektivet (Direktiv 2004/54/EF) fastsetter minimumskrav til sikkerhet i tunneler på over 500 meter på det transeuropeiske vegnettet (TEN-T). Den 15.5.2007 ble direktivet implementert i norsk rett gjennom fastsettelsen av forskrift om minimum sikkerhetskrav i visse vegtunneler ("tunnelsikkerhetsforskriften").
I henhold til direktivets artikkel 11 skulle oppgradering av tunneler som var åpne for trafikk den 01.12.2006 vært gjennomført innen 30. april 2019. Norge har det største omfanget av vegtunneler i Europa, og det er knyttet store ressurser og kostnader til å implementere nye krav i en meget krevende infrastruktur. Arbeidet har vist seg å være mer omfattende enn tidligere antatt, og kostnadene har vært undervurdert. Samferdselsdepartementet har i Prop. 1 S (2020-2021) redegjort for Stortinget om status for tunnelutbedringsprogrammet. I januar 2021 var det 57 TEN-T tunneler som ikke var oppgradert i samsvar med direktivet. Ved utgangen av 2021 vil det gjenstå 49 tunneler. Av disse tunnelene er det 20 tunneler som ikke vil bli oppgradert. Disse vil etter planen bli erstattet av nye vegforbindelser (E16 Hylland-Sleen i Vestland, E16 Voss-Arna i Vestland og E6 Megården-Mørsvikbotn i Nordland). Framdriften for disse prosjektene er imidlertid avhengig av prioriteringer i kommende Nasjonal transportplan 2022-2033. Dermed vil det være 29 tunneler som gjenstår å utbedre etter 2021. Avviket fra rapporteringen i Prop. 1 S skyldes noen justeringer i framdriften for utbedringene.
Samferdselsdepartementet rapporterer jevnlig til EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om status for gjennomføringen av tiltak i henhold til direktivet, og ESA er godt kjent med de særnorske forholdene, med et betydelig antall tunneler og krevende topografi. På de gjenstående strekningene er det stor konsentrasjon av tunneler med behov for omfattende utbedringer, og strekningene utgjør nasjonale hovedakser for næringslivstransport. Kolonnekjøring om vinteren forsterker denne problematikken og medfører en rekke sikkerhetsutfordringer. Timingen for oppgraderingsarbeidet og stengingen av tunnelene må derfor balanseres opp mot hensynet til sikkerhet og fremkommelighet.
Departementet har i desember 2020 mottatt en grunngitt uttalelse fra ESA ang. Norges manglende overholdelse av tunnelsikkerhetsdirektivets frist for oppgradering av tunneler som omfattes av direktivets virkeområde. Det jobbes nå med en tilbakemelding til ESA. Ut over de 20 tunnelene som vil bli avløst av nye vegforbindelser, er det planlagt utbedringer av alle de resterende tunnelene, og det vil i 2021 være satt i gang utbedring eller forberedende arbeider i samtlige av disse, med unntak av E16/E39 Fløyfjellstunnelen. For sistnevnte man er avhengig av andre tiltak i Bergen sentrum for å kunne stenge eksisterende tunnel for utbedringsarbeidet. Statens vegvesen vurderer kontinuerlig behovet for iverksettelse av midlertidige avbøtende eller risikoreduserende tiltak i påvente av tunneloppgradering, samt der tunnelene er tenkt å erstattes med nye prosjekter.