Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1792 (2020-2021)
Innlevert: 26.03.2021
Sendt: 26.03.2021
Besvart: 09.04.2021 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Vil regjeringen sette seg inn i grunnlaget for den britiske beslutningen om å nedskalere bestillingen av F-35 samt de mange bekymringene for F-35 som har blitt luftet de siste månedene fra sentrale aktører i amerikansk forsvar og forvaltning, hva vil være de økonomiske konsekvensene for Norge av britenes nedskalerte kjøp, hvilke muligheter finnes for å begrense det norske kjøpet, og vil regjeringa revurdere størrelsen på den norske bestillinga av F-35 i lys av de nye opplysningene?

Begrunnelse

Det vises til skriftlig spørsmål 15:1036 (2020-2021) vedr. problemer med feilretting og økte kostnadsestimater for F-35 som gjør at amerikanske myndigheter revurderer sine bestillinger og kampflystrategi.
Den 21. mars rapporterte VG om tillitskrise for det nye norske kampflyet F-35, etter at det kom fram at Storbritannia vurderer å skrote store deler av sin bestilling, mens det amerikanske forsvaret selv utreder rimeligere alternativer etter å ha innsett at F-35 blir for kostbart.
Forsvarssjef Eirik Kristoffersen bekreftet også til VG at dersom USA og Storbritannia nedskalerer sine bestillinger vil det føre til økte kostnader for Norge.
Ifølge Breaking Defence bekreftet Storbritannia den 22. mars å ha gått bort fra den opprinnelige planen om å kjøpe 138 F-35 kampfly fra USA, og vil begrense bestillingen til 48.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Anskaffelsen av F-35 gjennomføres av et amerikanskledet partnerskap som også etablerer en global vedlikeholdsløsning for flyene. Det var 24.-25. mars styremøte i partnerskapet, der Norge deltok på lik linje med de andre partnernasjonene. Den siste tids pressedekning om at Storbritannia og USA skal redusere sine flyanskaffelser ble avvist i dette møtet. Begge nasjoner har til hensikt å gjennomføre anskaffelsene med samme antall som nå er planlagt.
Som jeg svarte på stortingsrepresentant Moxnes sitt spørsmål nr.1036 i januar, er det kjent at driftskostnadene for F-35 på nåværende tidspunkt er høyere enn det de vil være når driftsløsningen er moden og driften optimalisert. Det er etablert en konkret og realistisk plan med tiltak som har som mål å bringe driftskostnadene ned på tilsvarende nivå som F-16 har i dag innen 2025. Dette er viktige tiltak som følges tett opp av styret.
Anskaffelse av de 52 norske flyene som er godkjent av Stortinget er forpliktet i partnerskapet. Det vil derfor ikke være mulig å oppheve bestillingen uten at det påløper betydelige kostnader både for Norge og de andre partnernasjonene. Det er operativt behov for alle flyene som er bestilt.