Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1827 (2020-2021)
Innlevert: 31.03.2021
Sendt: 06.04.2021
Besvart: 13.04.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hva ligger til grunn for sjangeravgrensningen på statsbudsjettets post for Musikk og scenekunst, som etter omorganiseringen av kulturbudsjettet kun inkluderer musikkinstitusjoner, scener og ensembler innen vestlig klassisk musikk, ikke Riksscenen som er den nasjonale scenen for folkemusikk, joik og folkedans, og vil regjeringen vurdere å flytte Riksscenen som tilbake til kapittel 323?

Begrunnelse

Etter omorganiseringen av kulturbudsjettet inkluderer statsbudsjettets Kap. 323 Post 70, Musikk og scenekunst, nå kun musikkinstitusjoner, scener og ensembler innen vestlig klassisk musikk. her finner man ikke Riksscenen.
Riksscenen er vår statsfinansiert nasjonal scene for folkemusikk, joik og folkedans. I tråd med målene for musikk- og scenekunstområdet i kulturbudsjettet er deres mandat å drive produksjon og formidling av musikk- og scenekunstuttrykk av høy kvalitet, og å sikre tradisjonsforvaltning og kunstnerisk utvikling i et nasjonalt perspektiv.
Regjeringens argumentasjon bak å samle diverse tilskuddsmottakere under Kulturrådets budsjettpost 75, har vært å “se lignende tiltak i sammenheng“.
Men det er vanskelig å forstå hvordan en nasjonal scene for folkemusikk skal ha mer til felles med bl.a. Designtreff BeyondRisør, Kunst på Arbeidsplassen, Torpedo kunstbokhandel eller Litteraturhuset i Skien, enn det de har med andre nasjonale scener for musikk og scenekunst.
Innplasseringen virker tilfeldig, og dessuten betenkelig i et mangfoldsperspektiv.
Riksteateret, med sitt unike mangfoldet av samisk folkemusikk og danse- og slåttetradisjoner, burde vel heller høre til under betegnelsen musikk og scenekunst og sidestilles med andre nasjonale scener for musikk og senekunst i statsbudsjettet? Ikke minst med tanke på den kunstneriske aktualiteten og sprengkraften i internasjonale, samiske og norske tradisjonsuttrykk som nå absolutt preger kulturlivet, og hvor regjeringens kommende strategi for folkemusikk og folkedansfeltet på trappene og feltets status opp mot andre sjangre vil bli vurdert.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: I forbindelsen med behandlingen av statsbudsjettet for 2021 ble det vedtatt å overføre en rekke driftstilskudd til kulturinstitusjoner og -organisasjoner som tidligere ble budsjettert under ulike fagkapitler på 78-poster med benevnelsen Ymse faste tiltak, til nye budsjettposter under kap. 320 Norsk kulturråd, jf. Innst. 14 S (2020–2021) og Prop. 1 S (2020–2021).
Endringene er blant annet gjort for å få en tydeligere formålsinnretning på budsjettpostene. I tillegg foreslås forvaltningen av slike driftstilskudd overført fra Kulturdepartementet til relevante underliggende etater, især til Norsk kulturråd. Stortinget skal fremdeles fastsette størrelsesnivået på slike tilskudd.
Dette betyr at alle tilskuddsformål fra post 78 Ymse faste tiltak på kap. 323 Musikk og scenekunst ble vedtatt overført til nye poster under kap. 320 Norsk kulturråd og post 78 ble avviklet. Samtidig ble post 71 (region-/landsdelsinstitusjoner) og post 73 (region-/distriktsopera) på kap. 323 også vedtatt avviklet. Her er alle tilskuddsformålene flyttet til post 70 Musikk- og scenekunstinstitusjoner.
Tiltakene fra tidligere post 78 er blitt samlet på de tre nye postene 74, 75 og 76 på kap. 320 sammen med tiltak som over tid har mottatt tilskudd fra driftstøtteordningene under Norsk kulturfond. Formålet med å samle disse tilskuddsformålene under samme budsjettposter er å legge til rette for større grad av likebehandling av tilskuddsmottakere ved å se lignende tiltak i sammenheng på tvers av fagfelt. I tillegg er dette en del av en opprydning som har som formål i større grad å rendyrke Kulturfondet til prosjekter og tiltak som vurderes på kunst- og kulturfaglig grunnlag, og ikke binde fondets midler opp i faste ordninger eller mottakere.
Riksscenen – scene for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans er overført til post 75, som omfatter tilskudd til drift og utvikling til kunst- og kulturtiltak som litteraturhus, kunstscener, kunsthaller, ensembler og kompanier m.m. på kulturområdet. Det ligger ingen form for sjangeravgrensning i dette. Plasseringen er heller ikke tilfeldig eller betenkelig i et mangfoldsperspektiv, som begrunnelsen for spørsmålet gir uttrykk for. Mange av tiltakene på posten er kunstscener som kan vise til en tilsvarende nasjonal virksomhet og betydning som Riksscenen på sine felter. Jeg flytter derfor ikke tilskuddet til Riksscenen til kap. 323, post 70. Det at tilskudd til ulike aktører i musikk- og scenekunstfeltet gis over ulike poster i statsbudsjettet innebærer verken endring i tilskuddsmottakernes kulturpolitiske betydning, deres selvstendige faglighet eller noen form for splittelse i den infrastrukturen disse representerer i kunst- og kulturlivet. At det administrative forvaltningsansvaret er overført fra Kulturdepartementet til Norsk kulturråd endrer heller ikke dette. Kulturrådet og departementet vil samarbeide om en helhetlig og systematisk oversikt over musikk- og scenekunstfeltet.