Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1882 (2020-2021)
Innlevert: 09.04.2021
Sendt: 12.04.2021
Besvart: 19.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan samferdselsministeren redegjøre for de økonomiske og praktiske konsekvensene dersom Stortinget underveis i avtaleperioden avvikler eller gjør vesentlige endringer i taxfree-ordningen, og vil statsråden vurdere å utsette beslutningen om kontraktsinngåelse til etter stortingsvalget?

Begrunnelse

Avinor har utlyst anbudskonkurranse for driften av taxfree-butikkene på elleve norske flyplasser. Fireårskontrakten fra 2023 er verdt 30 milliarder kroner. Det er et uttalt mål fra Avinor å inngå avtaler i løpet av sommeren 2021.
Innretningen av taxfree-ordningen er et politisk spørsmål, og det er for tiden stor offentlig debatt om ordningen. NOU 2021:4 «Norge mot 2025» anbefalte nylig å avvikle ordningen. Foran stortingsvalget i høst vil ventelig flere norske partier ha programfestet å gjøre vesentlige endringer i ordningen – for eksempel å redusere kvotene på alkohol- og tobakksvarer – eller å avvikle den helt.
På den bakgrunnen er det bekymringsfullt at det fremstår uklart i konkurransedokumentene hvorvidt slike endringer i rammebetingelsene for ordningen vil utløse en rett på kompensasjon til anbudsvinneren. Hvilke andre økonomiske og praktiske konsekvenser som eventuelt følger av endringer i rammebetingelsene er heller ikke tydelig.
Spørsmålsstilleren mener det er høyst betimelig med en debatt om hvorvidt taxfree-ordningen har livets rett, og hvorvidt den er i tråd med norsk tobakk- og alkoholpolitikk for øvrig. Det vises blant annet til at Avinor i anbudsdokumentene har satt målsettinger om nordmenn bør spare minst 50 prosent på å kjøpe brennevin på i taxfree-butikk. Avinor skriver videre at tobakk bør ha en besparelse på minst 50 prosent, vin bør ha en besparelse på minst 25 prosent og champagne bør ha en besparelse på minst fem prosent (E24, 13. februar).
Derfor bes samferdselsministeren om å vurdere hvorvidt kontraktsinngåelsen bør utsettes til etter stortingsvalget, slik at forpliktelsene fra en anbudskonkurranse ikke står i veien for at Stortinget kan styre norsk tobakk- og alkoholpolitikk i kommende stortingsperiode.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Avinors lufthavnvirksomhet omfatter 43 lufthavner der et fåtall lønnsomme lufthavner
bidrar til å finansiere det samlede lufthavnnettet. Provenyet fra lufthavnavgiftene utgjør i et normalår i underkant av 50 prosent av selskapets samlede driftsinntekter. Øvrig finansiering kommer fra kommersiell virksomhet. Selskapets kommersielle inntekter innenfor lufthavnvirksomheten var på ca. 6,0 mrd. kroner i 2019 (siste normalår før koronapandemien), hvorav taxfree-inntekter utgjorde ca. 2,9 mrd. kroner fordelt på alkohol, tobakk, sukkervarer og parfyme. Inntektene fra alkohol og tobakk utgjorde ca. 1,7 mrd. kroner.
Fra Avinor ble etablert som aksjeselskap i 2003, har selskapet i all hovedsak vært selvfinansiert gjennom det norske og europeiske finansmarkedet, og har i dag en rentebærende gjeld på ca. 25 mrd. kroner. Avinor viser til at selskapet i perioden 2003 og frem til i dag har gjennomført betydelige oppgraderinger og kapasitetsøkninger i det norske lufthavnnettet uten at dette har belastet statsbudsjettet. I tillegg har Avinor i denne perioden utbetalt utbytte til staten, og har i perioden 2011-2019 utbetalt 4,2 mrd. kroner i utbytte til staten.
Inntektene fra taxfree-virksomheten er av stor betydning for Avinors evne til å forvalte og utvikle den norske infrastrukturen for luftfart. Det er lite realistisk å forvente at Avinor vil kunne erstatte nivået på taxfree-inntektene med inntekter fra annen kommersiell virksomhet, Hvilke konsekvenser et ev. bortfall av inntekter fra taxfree-ordningen vil ha for selskapets drift og finansiering, vil måtte utredes nærmere.
Når det gjelder ditt spørsmål om å utsette beslutningen om kontraktsinngåelse til etter stortingsvalget, vil jeg vise til at det følger av selskapslovgivningen at det er selskapets styre som har ansvaret for forvaltningen av virksomheten. Dette betyr at det er selskapet som har ansvar for utlysning av anbudskonkurranser og kontraktsinngåelser.
Salg av taxfree-varer skjer i dag på lufthavnene i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand gjennom en kontrakt med Travel Retail Norway AS. På lufthavnene Ålesund, Molde, Kristiansund, Bodø, Evenes og Tromsø driver Avinor selv taxfree-salget. På de sistnevnte lufthavnene kjøper Avinor inn varer fra Travel Retail Norway AS. Kontrakten med Travel Retail Norway AS utløper 31. desember 2022. Anskaffelsesregelverket gir ifølge Avinor ikke anledning til å forlenge dagens avtale. Avinor viser til at en internasjonal tilbudskonkurranse med implementering av nye leietakere er tidkrevende. Dersom andre aktører enn dagens leietaker skal ha en reell mulighet til å ta opp konkurransen, må det settes av tilstrekkelig tid for etablering av virksomhet i det norske markedet. I tillegg må det avsettes tid til overtakelse og ombygging av butikkarealer. Tilbudskonkurransen om drift av selskapets taxfree-butikker og såkalte "travel value"-butikker fra 1. januar 2023 ble kunngjort 11. januar 2021.
Avinor opplyser at det i den pågående tilbudskonkurransen er tatt høyde for fordeling av risiko mellom tilbyder og Avinor i tilfelle av offentligrettslige endringer i taxfree-ordningen. Det er anledning for Avinor til å avslutte kontrakten fra det tidspunktet eventuelle nye offentligrettslige bestemmelser opphever taxfree-ordningen. Tilsvarende kan leietaker og Avinor avslutte kontrakten dersom det kan sannsynliggjøres at offentlige vedtak vil redusere årsomsetningen med 50 prosent eller mer sammenliknet med de omsetningsprognosene som Avinor har oppgitt i tilbudskonkurransen. Ved et eventuelt opphør av kontrakten før ordinært utløp, må hver av partene dekke egne kostnader relatert til opphøret. Videre må Avinor dekke restavskrivninger på leietakers etablerings- og investeringskostnader. Avinor anslår at et opphør av kontrakten før ordinær tid vil gi et tap på mellom 300 – 500 mill. kroner.