Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:1981 (2020-2021)
Innlevert: 21.04.2021
Sendt: 21.04.2021
Besvart: 26.04.2021 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Mener statsråden at Telenor oppfyller sin leveringsplikt, slik både de og statsråden hevder med jevne mellomrom?

Begrunnelse

Undertegnede har mottatt flere henvendelser de siste månedene om innbyggere i Norge, som har mistet, eller stått i fare for å miste telefonforbindelsen gjennom kobbernettet, uten at det finnes alternativer. Telenor har i leserbrev i mange av landets aviser erkjent at de har en leveringsplikt, og har sagt at "ingen skal miste summetonen før det finnes alternativ" til kobbernettet.
I dag, 21.april 2021, fikk jeg en mail fra Robert Murphree, som bor i Skiptvedt i Askim, han ble koblet av kobbernettet i mars i år. Det er ikke alternativ forbindelse via mobildekning eller mobilt bredbånd på hans adresse. Han har hatt kontakt med både Telenor og deres underleverandør, uten at hverken kobberledningen eller alternativer til den er funnet. Han er altså uten telefonforbindelse med omverdenen.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Telenor har i henhold til avtale mellom Telenor og Staten v/ Kommunal- og moderniseringsdepartementet leveringsplikt på offentlig telefontjeneste og digitalt elektronisk kommunikasjonsnett på ethvert sted med fast helårlig bosetting eller næringsvirksomhet, jf. ekomforskriften § 5-1 første ledd. Denne avtalen skal sikre at alle innbyggere innenfor normalt leveringsområde kan få tilgang til telefontjeneste.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er ansvarlig for å føre tilsyn med at Telenor overholder sine forpliktelser etter avtalen om leveringspliktige tjenester. Dette innebærer at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal påse at Telenor leverer en offentlig telefontjeneste innenfor normalt leveringsområde, dersom det ikke finnes tilsvarende tilbud fra andre aktører i det aktuelle området. Forbrukere og virksomheter kan ta kontakt med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet dersom de mot formodning ikke har tilbud om erstatningsløsning for en fasttelefonitjeneste over kobbernettet som Telenor ønsker å avslutte.
I den konkrete saken som representanten Langholm Hansen viser til, har innbyggeren (Robert Murphree), etter det departementet har fått opplyst, vært i kontakt med både Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og Telenor om at Telenor har koblet ned kobberlinjen uten at et alternativ er på plass. Vi kjenner også til at Telenor har beklaget overfor kunden og lovet å reetablere kobberlinjen, slik at leveringsplikten oppfylles. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet vil følge opp denne saken overfor Telenor og iverksette tiltak dersom leveringsplikten ikke overholdes.
Jeg forventer selvsagt at Telenor oppfyller de forpliktelsene selskapet har tatt på seg gjennom avtalen om leveringspliktige tjenester.