Siri Gåsemyr Staalesen (A): Hvilke ekstraordinære konkrete tiltak og planer har regjeringen for å tette eventuelle kunnskapshull blant elever som er rammet av mange karantener og hjemmeundervisning og hvorfor ønsker ikke statsråden å kartlegge situasjonen for norske skolelever etter koronaen?
Begrunnelse
Utdanningsnytt skriver 25. mars 2021 at regjeringen ikke har planer om å undersøke om elevene her i landet har nådd kompetansemålene til tross for smitteverntiltakene.
Guri Melby sier i saken at nasjonalt følger regjeringen utviklingen av læringsresultatene som vanlig, for eksempel gjennom resultatene på nasjonale prøver. Seniorforsker Astrid Roe sier i Utdanningsnytt i juni 2020 at «Noe av det viktigste de har tapt, er faktisk læringsfellesskapet, og det kan ikke tas igjen.» og videre «at derfor er det selvsagt viktig å finne ut hva elevene eventuelt har gått glipp av når det gjelder sentrale kunnskaper og ferdigheter, slik at de kan få en så god start som mulig på det neste skoleåret.» En kartlegging vil vise hvor mye læring som er tapt sammenliknet med et vanlig skoleår og hvilke ferdigheter som må styrkes etter 1,5 år med pandemi. Korona-pandemien har rammet noen deler av landet særlig hardt, noe som også innebærer at i deler av landet har elever hatt mer karantene og hjemmeundervisning enn andre steder. En kartlegging kan vise hvor det er særlig viktig å sette inn ekstra tiltak.