Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2251 (2020-2021)
Innlevert: 21.05.2021
Sendt: 21.05.2021
Besvart: 28.05.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vil regjeringen sørge for gjeninnføring av tidligere praksis med dekning av tilknytningsavgift til drosjesentral for innehavere av drosjeløyver som fast uunngåelig kostnad under kompensasjonsordningen for næringslivet?

Begrunnelse

NHO Transport har i brev til regjeringen av 10. mai 2021 tatt opp kompensasjon for tilknytningsavgift for innehavere av drosjeløyve. I brevet skriver de blant annet at "Som det fremgår av punkt 1, er tilslutningsavgift til drosjesentralene en fast kostnad for løyvehaverne og avgjørende for å få noen oppdrag i dagens situasjon. Kostnadene er uunngåelige hvis man ønsker oppdrag, og sentralene er avhengige av tilslutningsavgiftene fra løyvehaverne for å opprettholde sine funksjoner. Enkelte løyvehavere har valgt å operere uten sentraltilknytning etter at reformen åpnet for dette, men dette må ikke forhindre at løyvehavere med dokumentert betaling av tilslutningsavgift ikke får kompensasjon. Som det fremgår av punkt 1, bør ordningen tvert imot motivere til sentraltilknytning for å få en effektiv og hensiktsmessig organisering til samfunnets beste.
Tilslutningsavgiften ble dekket av kompensasjonsordningen så lenge Skatteetaten forvaltet denne, men blir løpende avslått etter at ordningen ble overført til Brønnøysundregisteret. Sistnevnte har outsourcet forvaltningen til PwC, som nå nekter å gi kompensasjon for sentralavgiftstilknytning fordi tilknytning ikke lenger er lovpålagt og at enkelte sentraler ikke har privatrettslige avtaler om tilslutning.
NHO Transport anser at dette er utilsiktet konsekvens av drosjereformen og anmoder politisk ledelse om å instruere Brønnøysundregisteret og dermed PwC til å opprettholde Skatteetatens tidligere praksis. Hvis ikke, kan løyvehaverne bli tvunget til å si opp sine sentraltilknytningsavtaler av økonomiske grunner. Dette vil igjen medføre at drosjesentralene må nedskalere eller avvikle sin virksomhet, noe som vil være svært uheldig fordi sentralorganisering basert på taksameterbruk er det viktigste redskapet for å opprettholde en kundevennlig og seriøs drosjenæring uten skatte- og avgiftsunndragelser."

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Gjennom kompensasjonsordningen for næringslivet skal foretak med stort omsetningsfall få kompensasjon til å dekke en andel av sine faste uunngåelige kostnader. Dersom avgiften til en drosjesentral inneholder faste uunngåelige kostnader, så kan dokumenterbare andeler av avgiften inntas som grunnlag i søknad om støtte, gitt at andelene kan henføres til de angitte postene i næringsoppgaven i forskriften for kompensasjonsordningen § 3-2 (2). Det må kunne dokumenteres hvilke kostnader som inngår og med hvilke beløp, for eksempel en kontrakt som viser fordelingsgrunnlaget og hvordan avgiften beregnes og hva den dekker.
Ovennevnte avklaring er publisert på kompensasjonsordningens nettsider, og uttrykker praktiseringen til både Skatteetaten og Brønnøysundregistrene. Regelverket knyttet til sentralavgiften var det samme da kompensasjonsordningen lå under Skatteetaten som det er nå. Brønnøysundregistrenes eksterne kontrollører utfører sin kontroll på det grunnlag som er som beskrevet i kontrollhandlingene for revisor og autorisert regnskapsfører. Kun de delene av avgiften som kan henføres til angitte poster, kan gi grunnlag for støtte som uunngåelig, fast kostnad. Det har ingen betydning om tilknytning til drosjesentral er lovpålagt, og endringene i drosjeregelverket 1. november 2020 har dermed ikke påvirket praktiseringen av regelverket for kompensasjonsordningen.