Bård Hoksrud (FrP): Hvor mye ville staten anslagsvis tatt inn i bompenger i perioden 2013 til og med 2020 gitt samme bompengeandel av finansiering av veiutbygging som under Stoltenberg II-regjeringen ved utgangen av 2013, og samme investeringsnivå som i årene 2013 til og med 2020?
Begrunnelse
Da Stoltenberg II-regjeringen forlot regjeringskontorene i 2013 etterlot de seg en bompengeandel i finansieringen av veiutbygging på om lag 42 %. Den borgerlige regjeringen som overtok, satte seg som mål å redusere avhengigheten av bompenger og redusere bompengebelastningen på norske bilister. Gjennom fremleggelsen av utbyggingsproposisjoner for Stortinget og ny Nasjonal Transportplan, ble bompengeandelen redusert.
Den historiske satsingen på samferdsel som har blitt gjennomført i perioden 2013-2021 har sørget for massiv utbygging av trygge og gode veier, samtidig som staten har finansiert større deler av det over sine budsjett. Før 2013 måtte bilistene betale en større andel av kostnadene i veiutbygginger, det er derfor interessant å se anslaget på hvor mye retningsendringen i 2013 har spart norske bilister i betalte bompenger.