Himanshu Gulati (FrP): Vil statsråden ta initiativ til at de nevnte utfordringene sees nærmere på og at samarbeidet og kommunikasjonen mellom Statens Vegvesen og trafikklærerne/kjøreskolene bedres, og har statsråden noen tanker om et prøveprosjekt hvor oppkjøring kan tas privat (f.eks. hos andre kjøreskoler enn den man selv bruker)?
Begrunnelse
Nettstedet Trafikkforum skrev tidligere i sommer om at svartjenesten i Statens vegvesen gir gale opplysninger til de som ringer inn, og i mange tilfeller også kommer med utsagn som stiller trafikkskolene i et dårlig lys. Det skal være snakk om tilfeller der svartjenesten anbefaler elever og foresatte å bytte trafikkskole dersom trafikkskolen ikke kan tilby eleven førerprøve, og der svartjenesten gir inntrykk av at det er trafikkskolen som er problemet dersom det ikke er ledige prøver. Flere foresatte som har ringt svartjenesten for å spørre om det fortsatt er lov til å øvelseskjøre uten førstehjelp skal ha fått beskjed om at det ikke er lov, mens en ny midlertidig forskrift om trafikalt grunnkurs og øvelseskjøring gjør det mulig å øvelseskjøre uten førstehjelpskurs frem til 31. oktober.
Det skal for øvrig være et stort ønske fra trafikklærernes side at trafikkskolen gis beskjed når en prøve blir avlyst, og at trafikkskolen involveres når det settes opp ny prøve etter avlysning, og at de blir tatt inn i dialog før en prøve blir avlyst grunnet manglende geografisk tilhørighet. Det forekommer visstnok stadig tilfeller hvor Statens Vegvesen ikke er i kontakt med trafikkskolene i slike tilfeller, men utelukkende gir beskjed til kandidaten på SMS, både om avlyst prøve og om ny prøve.
Trafikkskolene og Statens Vegvesens har et avhengighetsforhold hvor godt samarbeid er til fordel for hele samfunnet og trafikksikkerheten, og trafikkskolene har i hovedsak støttet opp om den norske føreropplæringsmodellen.