Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2930 (2020-2021)
Innlevert: 02.09.2021
Sendt: 02.09.2021
Besvart: 09.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Hvilke vurderinger har statsråden lagt til grunn når det gjelder både ansatte og det samfunnsmessige oppdraget når regjeringen midlertidig har fritatt Havila fra sine kontraktsforpliktelser vedrørende Kystruten?

Begrunnelse

Havila ble i april 2018 tildelt kontrakt for drift av fire skip Bergen-Kirkenes fra og med 1. januar 2021. Fremdeles eksisterer det ikke skip som kan oppfylle kontraktsforpliktelsene, og følgelig har heller ikke hundrevis sjøfolk noen jobb å gå til. Selskapet har heller ikke stilt med erstatningsskip. Samtidig har selskapet mest sannsynlig mottatt store statlige midler i samme periode.
Selskapet er under visse forutsetninger gitt fritak fra å stille med erstatningsskip. Hvorvidt permitterte sjøfolk har vært en del av departementets vurdering er uklart. De samme virksomhetsoverdratte sjøfolkene står nå på tampen av permitteringsperioden, og framtida er mildt sagt helt i det blå. Om situasjonen til sjøfolkene som var forespeilet jobb for mange måneder siden har vært en del av departements vurdering er følgelig usikkert.
Oppsummert fremstår hele denne saken som kaotisk og lite gjennomtenkt fra departements side. Som en følge av dette bes det om en helhetlig vurdering av saken gjennom dette spørsmålet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kystruteselskapenes samfunnsoppdrag er å transportere distansereisende mellom de 34 anløpshavnene og å frakte gods til og fra havnene fra Tromsø og nordover.
Koronapandemien har skapt store utfordringer for begge leverandørene med avtale om å seile Kystruten. Samferdselsdepartementet har i denne situasjonen vært opptatt av å finne løsninger som samlet sett er akseptable for ansatte, leverandører, reisende og andre som har langsiktige interesser i økonomisk bærekraftig drift av kystrutekontraktene. Vurderingene rundt erstatningsskip og sanksjoner ville således i en normalsituasjon vært annerledes dersom en av leverandørene ikke seilte i henhold til kystrutekontrakten med departementet. I den konkrete vurderingen om å frita Havila Kystruten AS (Havila) fra å stille med erstatningsskip har det vært spesielt viktig at rederiet har synliggjort de viktigste forutsetningene som har vært lagt til grunn for når skipene forventes levert, og de største risikoområdene knyttet til å sette skipene i drift til forventet tidsplan.
I juni tilsa all tilgjengelig informasjon at to av skipene ville bli klare til å seile Kystruten i tredje og/eller fjerde kvartal. Senere har det dukket opp ytterligere utfordringer som Havila redegjorde for i en børsmelding 31. august. Byggingen av Havila Capella skal ifølge Havila være nær fullført og skipet forventes å seile fra Bergen 1. desember. Havila Castor skal etter Havilas plan starte seilinger på Kystruten 20. januar. Så tett opp mot oppstart på Kystruten foreligger det ikke planer om å endre beslutningen om å frita Havila for å stille med erstatningsskip for de to første skipene. Det tar måneder å klargjøre erstatningsskipene, og det å skulle klargjøre disse og lære opp og sertifisere mannskap til erstatningsskipene ville mest sannsynlig ytterligere forsinket oppstart med nybyggene.
Departementet har i hele år hatt tett dialog med Havila om idriftsettelsen av skipene som nå er under bygging. Bakgrunnen for at departementet ga Havila fritak fra å stille med erstatningsskip var den usikre markedssituasjonen og at det er krevende å klargjøre erstatningsskip i parallell med nybyggene. Det var fortsatt usikkert i hvilken grad utenlandske passasjerer kunne reise med kystruten og det var fortsatt restriksjoner fra helsemyndighetene knyttet til gjennomføringen av kystcruise. Tallet på distansereisende var lavt og de skipene som var satt i drift dekket i stor grad etterspørselen etter gods i det leveringspliktige fraktområdet.
Hva angår spørsmålet om hvorvidt staten skal kreve erstatningsskip for de to siste skipene, har Havila frist til utgangen av 2021 til å sannsynliggjøre at de to siste skipene blir seilingsklare innen 1. mai 2022. Departementet vil derfor først ta stilling til eventuelle erstatningsskip for de to siste skipene på nyåret 2022.
Jeg har forståelse for ønsket om ordninger som ivaretar arbeidstakere som berøres av pandemien, men utfordringer knyttet til permitteringsordningen kan ikke løses gjennom statens håndtering av enkeltkontrakter som kystruteavtalene med rederiene.