Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2959 (2020-2021)
Innlevert: 07.09.2021
Sendt: 08.09.2021
Besvart: 16.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Ekstern kostnadsvurdering av ny tunnel under Oslofjorden viser at det er stor usikkerhet og sannsynlighet for at prosjektet blir flere milliarder dyrere enn opprinnelig beregnet. Regjeringens og Stortingets valg av tunnel fremfor bro ble i hovedsak begrunnet med lavere prosjektkostnad selv om sikkerhet og regularitet tilsa at bro ville vært et bedre alternativ.
Basert på nye opplysninger vil det være interessant å få vite om regjeringen vil gjøre en ny vurdering av bro over Oslofjorden i stedet for tunnel?

Begrunnelse

Nye beregninger viser at et nytt tunnelløp under Oslofjorden kan bli vesentlig dyrere enn først antatt. I første omgang viser ekstern kostnadsanalyse at prosjektkostnaden kan blir 2 mrd. høyere enn opprinnelig beregnet.
Pga. økte kostnadsanslag for tunnel og ikke minst at ny teknologi gjør det rimeligere å bygge broer enn før, vil muligens kostnadsdifferansen mellom tunnel og bro ikke være så stor som tidligere antatt og lagt til grunn for tidligere valg av løsning. Erfaringene med eksisterende tunnelløp er ekstremt negative med hensyn til regularitet og sikkerhet, og en bro vil mest sannsynlig være en bedre løsning for å sikre regulariteten og ikke minst sikkerheten til dem som benytter denne krysningen av Oslofjorden. I tillegg vil drifts- og vedlikeholdskostnadene ved en broløsning bli langt lavere enn ny tunnel.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det har vært gjennomført ekstern kvalitetssikring KS2 for nytt tunnelløp for E134 Oslofjordforbindelsen. Kvalitetssikringen har sett på styringsunderlag og kostnadsoverslag for prosjektet. Jeg er nå i gang med å gå gjennom resultatene fra kvalitetssikringen.
Det er riktig, som det nevnes i spørsmålet, at den eksterne konsulenten i sin KS2-vurdering tilrår en noe høyere kostnadsramme for prosjektet enn det Statens vegvesen gjør i sitt grunnlag til KS2. Konsulentens forslag til kostnadsramme er i underkant av 600 mill. kr høyere enn etatens anslag.