Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:110 (2021-2022)
Innlevert: 21.10.2021
Sendt: 22.10.2021
Besvart: 28.10.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil statsråden endre kriteriene i høringsforslaget fra regjeringen om utslippskrav til person- og varebiler i det offentlige fra 2022 og bybusser fra 2025 til også å omfatte biogass?

Begrunnelse

I august sendte tidligere regjering et forslag på høring om nullutslippskrav til person- og varebiler i det offentlige fra 2022, og bybusser fra 2025.
Det kommer ikke frem av forslaget at biogass er et alternativ til nullutslippskjøretøy, noe som ikke synes å være i tråd med vedtak (Dok. 8: 231 S).
Her ba Stortinget regjeringen om å endre bruken av begrepet nullutslipp i alle statlige målsettinger og planer til nullutslipp og biogass, i den hensikt å likebehandle biogass med elektrisitet og hydrogen. Det ble vedtatt at denne begrepsbruken skal gjelde allerede vedtatte og fremtidige planer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet sendt ut forslag til ny forskrift om energi- og miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy til veitransport. Det er satt høringsfrist 13. november.
Forslaget går ut på å innføre nullutslippskrav til offentlige anskaffelser av personbiler og lette varebiler fra 2022, og tilsvarende krav til bybusser fra 2025. Det er foreslått et todelt unntak fra nullutslippskravet; 1) anskaffelser der det primære transportbehovet ikke kan dekkes ved bruk av nullutslippskjøretøy og 2) bruk av biogass i bybusser.
Bussmarkedet er det største markedet for bruk av biogass. I forslaget som er sendt på høring er det tatt høyde for bruk av biogass.
Jeg mener at det er for tidlig å beslutte hvordan forslaget til ny forskrift skal tas videre. Det ville være uheldig for den pågående høringsprosessen. Jeg vil heller sørge for at høringssvarene blir vurdert på en faglig, forsvarlig måte før jeg tar stilling til hvordan spørsmålet om nullutslippskrav til offentlige anskaffelser av kjøretøy skal følges opp.