Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:244 (2021-2022)
Innlevert: 03.11.2021
Sendt: 03.11.2021
Besvart: 10.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Er statsråden enig med Bane Nor i at det er greit å utelukke små bedrifter, er han enig i at dette kan resultere i at små bedrifter kan bli lagt ned og gå konkurs, og er dette en ønsket utvikling for statsråden?

Begrunnelse

Byggeindustrien bygg.no har satt søkelys på at Bane Nor utelukker små bedrifter med bakgrunn i at selskapet «ikke ønsker enmannsforetak i Bane Nor». Spørsmålsstiller mener dette er med på å utelukke små bedrifter og setter dem i fare for å gå konkurs.
Små bedrifter og enmannsforetak er selve ryggraden i det norske arbeidslivet og består av tusenvis av kvinner og menn som står opp og bidrar til å investere i egen arbeidsplass og alt det vi eier i fellesskap. Da er det oppsiktsvekkende at Bane Nor ikke er mer fokusert på å ta useriøse aktører, enn å utelukke en hel gruppe leverandører.
Bygg.no avslører at mange i bransjen mener at Bane Nor burde bruke mer tid på å luke ut useriøse aktører, fremfor å skjære alle over en kam. Spørsmålsstiller er enig med disse aktørene, og mener det vil være ugunstig for bransjen om det kun er store aktører som blir stående igjen i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Saken det siktes til i Byggeindustrien, bygg.no, kom som følge av en ekstern høring Bane NOR nylig gjennomførte i forbindelse med planlagt innføring av en godkjenningsordning for virksomheter som utfører sikkerhetsfunksjon for Bane NOR. Sikkerhetsfunksjonen sørger for at arbeid i og ved jernbanen kan utføres sikkert. Det er Bane NOR som setter rammene for utøvelse, stiller krav til kompetanse, gjennomfører opplæring, samt utsteder og trekker tilbake godkjenning på personnivå.
Staten har som eier en forventning om at selskapene, som en del av sitt arbeid med ansvarlig virksomhet, identifiserer og håndterer vesentlige risikoområder innenfor leverandørkjeden, jf. Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping. I tråd med statens forventning, stiller Bane NOR tydelige seriøsitetskrav til sine leverandører og deres underleverandører i kontraktene, og tar ansvar for å utvikle et anstendig arbeidsliv og et seriøst næringsliv, med konkurranse på like vilkår. Bane NOR har erfart at det har oppstått uønskede situasjoner, der sikkerhetsvakt er involvert. Feil begått av sikkerhetsvakt kan føre til farlige situasjoner. Bane NOR har videre avdekket brudd på arbeidstidsbestemmelser hos flere virksomheter.
For å levere en trygg og seriøs sikkerhetsfunksjon, mener Bane NOR at både leverandør og underleverandør av sikkerhetsfunksjonen bør ha en viss størrelse og organisatorisk egnethet, kapasitet og robusthet til å levere på krav til vernetjeneste, internkontroll, kvalitetssystem, sikkerhetsledelse, timeføringssystem og system for kompetansestyring. Dette vil styrke sikkerhetskompetansen og redusere sannsynligheten for avvik fra krav til utførelse og brudd på arbeidstidsbestemmelser. Det er også viktige forutsetninger for å ha kontroll på planlegging, utøvelse og oppfølging av sikkerhetsfunksjonen, slik at entreprenører, deres underleverandører og Bane NORs ansatte kan arbeide sikkert i og ved jernbanesporet. I lys av dette, mener Bane NOR at nåværende struktur i leverandørmarkedet, med over 65 pst. enkeltpersonsforetak og aksjeselskap med én til tre ansatte, ikke er hensiktsmessig. Foretaket har vurdert at det å stille tydeligere krav, vil være forholdsmessig utfra den viktige funksjonen virksomhetene skal ivareta.