Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:277 (2021-2022)
Innlevert: 05.11.2021
Sendt: 08.11.2021
Besvart: 15.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Vil ministeren ta grep straks for å endre anbudet slik at det tar bedre hensyn til behov hos de som skal benytte tilbudet, og at dette kan gjøres før fristen går ut 30. november?

Begrunnelse

30. september ble anbudskonkurranse for fremtidig tilbud på småflyplasser lyst ut (FOT-ruter). Anbudsfristen er 30. november.
Forut for anbudskonkurransen hadde Nordland fylkeskommune anbudet ute på høring, og fikk innspill fra alle regionene i Nordland. Innspillene som kom inn er ikke hensyntatt i anbudskonkurransen, med unntak av at Skagen lufthavn er inne som FOT-lufthavn.
Nordland fylkesting er glad for at Skagen lufthavn nå er tatt inn som FOT-lufthavn.
Ut over dette er anbudskonkurransen nær en kopi av siste anbudskonkurranse, og vil i så måte kunne gi regionene i fylket et dårligere tilbud enn i dag.
Dagens rutetilbud representerer et absolutt minimumstilbud for regionene i fylket. Fylkestinget i Nordland er bekymret for at utilstrekkelig finansiering av FOT-ruter fra statens side vil kunne medføre redusert rutetilbud, og anbudskonkurransen åpner nettopp for dette. Ny regjering klargjør i Hurdalsplattformen at de skal sikre lavere priser og flere avganger på kortbanenettet.
En generell reduksjon i krav til årlige flyseter rammer reisende i alle regioner. Reduksjon i rutetilbud og setekapasitet ble svekket også i forrige anbudsrunde. Derfor er det aller viktigste nå er at rutetilbud og setekapasitet holdes på minimum dagens nivå.
I hele fylket ser man en stor øking i reiselivet, ikke bare i sommersesongen, men gjennom hele året. Setekapasitet og frekvens må bidra til at reiselivsnæringen gis gode vilkår.
Kortbanenettet er selve ryggraden i den nordnorske lufttrafikken, og spiller en vesentlig rolle for at det skal være mulig å leve og skape verdier i vår ressursrike landsdel.
I anbudskonkurransen er det ingen krav til å sikre korrespondanse fra Helgeland med fly fra Bodø til Tromsø. Med foreslåtte ruteprogram vil det antagelig ikke vært mulig å ta en dagstur til Tromsø innenfor dette tidsvinduet. Dette rammer pasientreiser til Universitetssykehuset Nord-Norge, samt behovet for å styrke samspillet om næringsutvikling og bedre tjenester i fylket.
For alle regioner må det ligge krav om ankomst i Bodø senest kl. 08.30 om morgenen, i kombinasjon med krav om siste avgang fra Bodø tidligst kl. 17.00, som for andre regioner i fylket. Dette ivaretar også korrespondanse til Tromsø.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er opptatt av å sikre et godt flyrutetilbud på de regionale flyrutene omfattet av ordningen med statlig kjøp, de såkalte FOT-rutene. Dette fremgår også klart av målsettingene i Hurdalsplattformen om flere avganger og lavere priser.
Samferdselsdepartementet har imidlertid frem til fristen for å levere tilbud 30. november i år bare anledning til å rette, supplere og endre konkurransegrunnlaget så lenge disse endringene ikke er vesentlige. Mulighetene for endringer er derfor begrensede før oppdragsgiver blir nødt til å avlyse konkurransen og lyse ut på nytt.
Samtidig må regjeringen forholde seg til at konkurransen ble lyst ut 30. september. En senere utlysning var ikke mulig ettersom regelverket for flyrutekjøp setter en minstetid på seks måneder mellom utlysning og avtaleoppstart for eksisterende FOT-ruter. Siden Samferdselsdepartementet ikke har en avtalerettslig opsjon på avtaleforlengelse av gjeldende avtaler, er det ikke mulig å forlenge disse utover utløpsdatoen 31. mars 2022.
Man må med bakgrunn i dette nøye vurdere grep som kan medføre at vi ikke får inngått kontrakter tidsnok til oppstart 1. april 2022 med et mulig bortfall eller sterk reduksjon av rutetilbudet som konsekvens.
Det er verdt å merke seg at den utlyste konkurransen bare gjelder for en avtaleperiode på to år, selv om reglene åpner for kontrakter på inntil fem år i Nord-Norge. Dette skyldes den usikre markedssituasjonen fremover som følge av pandemien og ringvirkningene, og den senere enn vanlige utlysningen etter omgjøringen av beslutningen om å overføre ansvaret for flyrutekjøp til fylkeskommunene, jf. omtale av anmodningsvedtak 959 i Prop. 1 (2021-2022). En relativt kort avtaleperiode innebærer at sittende regjering uavhengig av denne utlysningen kan gjøre endringer i kjøpsopplegget i relativt nær fremtid gjennom neste konkurranse.
Et annet element i den nye utlysningen er en ny kontraktsklausul som gir et større handlingsrom enn tidligere knyttet til endringer av rutetilbudet gjennom reforhandlinger underveis i avtaleperioden, dvs. fra 1. april 2022 til 31. mars 2024. Dette er et handlingsrom jeg vil vurdere å bruke dersom forhold underveis skulle tilsi behov for det.
Til slutt vil jeg også nevne at arbeidet med å forberede en konkurranse for perioden etter utløpet av den omtalte utlysningen for Nord-Norge, dvs. 1. april 2024, nå er i gang. Denne konkurransen vil omfatte FOT-rutene både i Nord-Norge og Sør-Norge. Samferdselsdepartementet har i den anledning sendt de berørte fylkeskommunene et brev med forespørsel om innspill til en innledende transportfaglig utredning. Denne vil utgjøre en del av grunnlaget for den senere høringsrunden med fylkeskommunene og andre berørte instanser, samt for departementets egne vurderinger. Fristen for ev. innspill fra fylkeskommunene er 17. november.