Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:670 (2021-2022)
Innlevert: 14.12.2021
Sendt: 14.12.2021
Besvart: 21.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Mener statsråden at forskriftens § 24-2 (3) bokstav i gir hjemmel til å avvise en tilbyder som bryter eller bidrar til brudd på internasjonal humanitærrett siden de har begått «alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet», og ser statsråden det i så fall som naturlig at norske statseide selskaper avviser en slik leverandør med henvisning til UNGP?

Begrunnelse

Ifølge forskrift om offentlige anskaffelser § 24-2 (3) bokstav i kan en oppdragsgiver avvise en leverandør når det kan dokumenteres at leverandøren har begått «alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet». Ifølge lov om offentlig anskaffelse § 5, som statsråden henviser til sitt svar, skal offentlige innkjøpere ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike rettigheter. Ifølge forarbeidene til denne bestemmelsen omfatter internasjonale menneskerettigheter også internasjonal humanitærrett siden det henvises til UNGP.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som spørsmålsstiller Mona Fagerås påpeker, gir forskrift om offentlige anskaffelser § 24-2 (3) bokstav i oppdragsgiver mulighet til å avvise en leverandør, "når oppdragsgiveren kan dokumentere at leverandøren for øvrig har begått alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet". Forutsetningen for å kunne avvise en leverandør er at avvisningen ikke kan være uforholdsmessig. Dette innebærer at selskapene må gjøre skjønnsmessige vurderinger av om avvisning av en leverandør er forholdsmessig sett opp mot det konkrete tilfellet og om de alvorlige feilene i det konkrete tilfellet har medført tvil om leverandørens yrkesmessige integritet. Det er ledelsen og styret i norske statseide selskaper som har ansvaret for og gjennomfører anskaffelsesprosessene, herunder vurderer hvorvidt en leverandør skal avvises som følge av forskriftens § 24-2 (3) bokstav i. UNGP er ikke rettslig bindende retningslinjer. Staten forventer at alle norske selskaper forholder seg til UNGP.
Det er gjennom eierskapsmeldingen at staten legger rammene for utøvelsen av sitt eierskap. Gjennom å stille tydelige forventninger til selskapene i eierskapsmeldingen, ønsker staten å bidra til å nå statens mål som eier på en bærekraftig og ansvarlig måte. Dette bidrar også til åpenhet om hva staten som eier er opptatt av. Staten forventer at selskapene i statens eierportefølje er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Dette innebærer blant annet at selskapet identifiserer og håndterer vesentlige risikoområder, også innenfor leverandørkjeden, for de som påvirkes av virksomheten.