Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:824 (2021-2022)
Innlevert: 06.01.2022
Sendt: 06.01.2022
Besvart: 12.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Vil statsråden sørge for at også lufthavnene blir inkludert i den neste krisepakken for luftfarten?

Begrunnelse

Smitteverntiltakene som ble innført før jul går på ny hardt ut over næringslivet vårt. Reiselivet blir ekstra hardt rammet, som blant annet flyselskapene. Den snart to år lange krisen setter dype spor som kommer til å forfølge bransjen i mange år fremover.
Den 21. desember varslet regjeringen at de arbeider med nye økonomiske krisetiltak for å støtte flyselskapene igjennom krisen koronaen fører med seg. I pressemeldingen står det at regjeringen vil vurdere bevilgningsbehovet og deretter legge frem et forslag til Stortinget.
Pressemeldingen varsler kun økonomiske støttetiltak til flyselskapene. Også andre deler av luftfarten sliter hardt, og blir påvirket på lik linje med flyselskapene. Regjeringen omtaler ikke lufthavnene.
Som et eksempel vedtok Stortinget i 2021 å støtte Sandefjord Lufthavn Torp med til sammen 157 millioner kroner. ESA sine regler førte til at lufthavnen kun fikk utbetalt ca 70 millioner kroner.
Tilsvarende problemer er det ved andre lufthavner. Etter dette har Norge stengt ned igjen på ny, noe som fører til ytterligere behov for statlig støtte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Lufthavnene har, som flyselskapene, blitt hardt rammet av pandemien. De fleste av Norges lufthavner er statlig eid og drevet av Avinor. Til tross for en svært krevende tid har lufthavnene gjennom pandemien klart å levere nødvendige og gode tjenester til flyselskapene og passasjerene.
De ikke-statlige lufthavnene har blitt kompensert og/eller kompenseres gjennom ordinære støtteordninger i regi av fylkeskommunene eller gjennom ad hoc tilskudd og egne opprettede støtteordninger. Sandefjord lufthavn Torp og Haugesund lufthavn, som ikke er fullt ut offentlig eide, har fra mars 2020 til desember 2021 mottatt til sammen 307 mill. kr i tilskudd. I 2020 fikk de dekket hele tapet sitt som følge av pandemien, mens de i 2021 fikk dekket underskuddet sitt iht. en egen støtteordning for norske lufthavnoperatører. Støtteordningen varte til og med desember 2021. Sandefjord lufthavn har for øvrig bedt om ytterligere støtte for 2021 på et alternativt støtterettslig grunnlag, og denne saken er nå til vurdering.
Pandemien gjør at det er stor usikkerhet om hvordan flytrafikken vil utvikle seg fremover. Samferdselsdepartementet har dialog med bransjen, både flyselskap, representanter for de ansatte, Avinor og landets øvrige lufthavner, og vurderer fortløpende behovet for nye tiltak.