Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1198 (2021-2022)
Innlevert: 09.02.2022
Sendt: 09.02.2022
Besvart: 15.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Korleis kan statsråden gå god for eit prosjekt som Møreaksen og eit kostnadsestimat på ca. 24 milliard kr, når store delar av strekninga Ålesund til Bolsønes overhode ikkje er verken valgt endeleg trasear eller ferdig prosjektert, og korleis kan statsråden stille seg bak og leggje til grunn å ta inn 4 milliard kr i bompengar frå Ålesund til Molde, på vegprosjekt som verken er valgt trasevalg eller ferdig planlagt?

Begrunnelse

I Sunnmørsposten sin avisutgåve den 9/2 viser Statens vegvesen ved Ketil Strand, at det er planlagt å ta inn heile 4 milliard kr i bompengar mellom Ålesund og Molde.
I dei media den siste tida har det kome fram at planlegginga for ny E-39 frå Moa Ålesund til Ørskogfjellet fyrst vart utsatt, for så å bli lagt fram nytt forslag som igjen vart skrinlagt. No er det lagt fram fleire andre alternativ til trasear, utan at noko er klart. Når Statens vegvesen liksom skal bruke fleire titals milliard kr i vegutbygging i Møre og Romsdal dei neste 8 åra, utan at verken trasevalg eller planar er klare verkar det meste som å vere rimeleg “tenk på eit tall“.
I samme sak i SMP utalar STVV ved Strand at Møreaksen er planlagt til minst 24 milliard kr. I grunnlaget for dette ligg at det er kostnadsreduksjonar frå opprinneleg 39,5 milliard kr til liksom 24. Denne reduksjonen er lagt til grunn ved at det er estimert kutt i strekninga E39 Breivika- Digerneset, frå 7,2 milliard kr til 1,6, dette i eit område som STVV altså har utsatt planlegginga på og ikkje har peiling på korleis dette skal bli. Det samme gjeldane E39 Digerneset til Ørskogfjellet der reduksjonen er satt frå 6,9 milliard kr til 4 milliard kr, i eit område som også er tatt ut av planlegginga og at det her er full forvirring ikring og ikkje noko er avklart.
Utover dette er kostnadsreduksjonen i strekninga E39 Ørskogfjellet-Bolsønes frå 25,4 milliard kr til 17 milliard kr, utan at eit komma av vegtraseen frå Julsundet inn til Molde, tunellar forbi Molde med veg til Bolsønes, verken er prosjektert eller på nokon som helst måte klart for kostnadsvurdering.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget har gjennom Nasjonal transportplan 2022-2033 prioritert bygging av E39 Ålesund-Molde innafor ei samla økonomisk ramme på 24,34 milliardar 2021-kroner, jf. Innst. 365 S (2020-2021) og Meld. St. 20 (2020-2021). Det vart lagt til grunn at 4 milliardar 2021-kroner av dette skal komme frå bompengar.
Dei økonomiske rammene som er sett for dei einskilde vegprosjekta som er prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, er basert på innspel frå Statens vegvesen. Alle anslaga for prosjekta er såkalla P50- anslag. Det vil seie at det er like stor sjanse for å kome over som under. Kostnadane har ei viss usikkerheit, og kor stor den er avhenger av kor langt dei ulike prosjekta er komne i utrednings- og planprosessen. Til dømes vil usikkerheit på utredningsnivå (KVU) generelt sett vere 30 – 50 pst., for kommunedelplan 20-30 pst. og for reguleringsplan 10-20 pst. Difor vil usikkerheit for kostnadar for dei ulike prosjekta i NTP, som det gjer for ulike parsellar for E39 Ålesund-Molde, variere. Nokre strekningar er i kommunedelplanfase og andre har vedtatt reguleringsplan.
Statens vegvesen har gjennomført ei sentral kvalitetssikring av alle anslaga før dei vart sende inn til Samferdselsdepartementet. Prosjektet E39 Ålesund-Molde skal, som alle statlege investeringsprosjekt over 1 milliard kroner, gjennom ei ekstern kvalitetssikring (KS2) før prosjektet vert handsama i regjeringa og Stortinget. Eg viser her til Finansdepartementets Rundskriv R-108/19 Statens prosjektmodell.
Det er vedteke konsept for heile strekninga mellom Ålesund og Molde. I konseptvala er det lagt til grunn overordna korridorar for veg. Prosjektet har vedtekne kommune- og reguleringsplanar på fleire delstrekningar. Ikkje minst er det vedteken reguleringsplan på fjordkryssinga, som er den dyraste delstrekninga. Det er gjort mindre reguleringsendringar i den opphavelege plan for å optimalisere nytte og redusere kostnad. Anslaga for prosjektet tek høgde for at det er ulikt plannivå, og dermed ulik usikkerheit, i kostnadane på dei enkelte delstrekningane. Det er innført kostnadsstyring av planlegginga i Statens vegvesen, og i starten på kvar planfase skal det fastsettast ei ramme for kostnader av Samferdselsdepartementet, etter framlegg frå Statens vegvesen.
Statens vegvesen har som grunnlag til Nasjonal transportplan 2022-2033 gjort utrekningar av kor stort potensialet for bompengar er på prosjekta. Det er nytta generelle forutsetningar for bompengenivå i desse berekningane, både for veg på land og for ferjeavløysingar. For dei prosjekta som har vedteke bompengeopplegg er dette lagt til grunn. Statens vegvesen utarbeider eit meir detaljert grunnlag til lokalpolitisk handsaming av bompengeopplegget for kvart prosjekt, også E39 Ålesund-Molde. Dette vil bli kvalitetssikra gjennom ekstern kvalitetssikring (KS2). Det er Stortinget som vedtek endeleg storleik på bompengebidraget i kvart einskild prosjekt gjennom handsaming av bompengeproposisjon.