Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1323 (2021-2022)
Innlevert: 18.02.2022
Sendt: 21.02.2022
Besvart: 28.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I 2020 ble det klart at det ikke var mulig å innføre to tog i timen på Trønderbanen mellom Melhus og Steinkjer i 2024, slik målet var. Jernbanedirektoratet og Bane NOR anbefaler at to tog i timen på Trønderbanen innføres fra desember 2027. 14 nye hybridtog – såkalte bimodale tog fases nå inn på Trønderbanen. Når halvtimesfrekvens innføres i 2027 vil det det være behov for ytterligere 8 togsett.
Er det lagt planer for anskaffelse av disse, evt. ta vare på gamle togsett, slik at utstyret er på plass i 2027?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: To tog i timen på hele Trønderbanen fra desember 2027 innebærer behov for flere togsett, men ikke åtte, som stortingsrepresentanten nevner i sitt spørsmål. Jernbanedirektoratets utredninger viser at tilbudsforbedringen vil øke behovet for togsett fra 8 til 12 på Trønderbanen. Innføringen av det nye togtilbudet må dessuten ses i sammenheng med elektrifiseringen av banestrekningene Trondheim-Stjørdal, Hell-Riksgrensen og Stavne-Leangen innen utgangen av 2024. Dette gir større fleksibilitet i fordelingen av togmateriell. Jernbanedirektoratet, sammen med Bane NOR, Norske tog og togoperatøren på de berørte strekningene, ser nå på denne fordelingen med sikte på å kunne realisere det nye togtilbudet fra desember 2027.