Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1729 (2021-2022)
Innlevert: 30.03.2022
Sendt: 31.03.2022
Besvart: 07.04.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Hvordan vil statsråden sikre at Equinor ikke involverer seg i korrupsjon, hvitvasking, brudd på menneskerettighetene og sanksjonert virksomhet i sine utenlandsprosjekter?

Begrunnelse

Gjennom de siste ukenes avsløringer i Dagens Næringsliv er det kommet frem flere bekymringsverdige forhold rundt Equinors prosjekter i utlandet, blant annet i Russland og Aserbajdsjan. Tidligere juridisk direktør Hans Henrik Klouman kommer i en rapport med bekymringer om at Equinor ikke var rustet til å håndtere en stigende eksponering mot korrupsjon, sanksjoner, hvitvasking og brudd på menneskerettighetene i sine utenlandsprosjekter, og at hans advarsler ikke ble tatt til følge av selskapets ledelse – blant annet av sittende styreleder Jon Erik Reinhardsen.
I Riksrevisjonens rapport om Olje- og energidepartementets oppfølging av Equinors utenlandsinvesteringer (Dokument 3:2 2020-2021), nevnes knapt denne risikoen i dokumentene Riksrevisjonen fikk oversendt fra departementet.
Equinor er som kjent eid 67 % av den norske stat. Inntil 2021 ble statens eierskap forvaltet av Olje- og energidepartementet, i dag forvaltes det av Nærings- og fiskeridepartementet. Høyrisikoprosjekter i korrupte stater kan påføre fellesskapet store tap, samtidig som det er etisk betenkelig å bruke skattebetalernes penger til å finansiere prosjekter i autoritære regimer.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Equinor ASAs arbeid med etterlevelse og risiko i den internasjonale delen av virksomheten, herunder i Russland og Aserbajdsjan, var blant temaene i et møte jeg hadde med styrelederen og konsernsjefen i selskapet 21. mars i år. I møtet utfordret jeg selskapet blant annet på hvordan det har arbeidet med etterlevelse ifm. utenlandsinvesteringer siden høringen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i februar 2021. Selskapet orienterte om dette og særlig om organiseringen av arbeidet med etterlevelse, både før og etter 2019. Styreleder var tydelig på at dette arbeidet står høyt på styrets og konsernledelsens agenda.
I møtet oppfordret jeg styreleder blant annet til at selskapet opptrer så åpent som mulig om sitt arbeid med risikostyring, aktsomhetsvurderinger, antikorrupsjon og menneskerettigheter. For øvrig og til orientering har selskapet i media blant annet oppgitt at antall årsverk i juridisk avdeling økte med nesten 50 prosent i perioden 2011 til 2019, samt at kostnader til innkjøp av eksterne advokattjenester i samme periode økte med nær 70 prosent, og at dette er en trend som har fortsatt også etter 2019.
Statens eierskap i selskaper forvaltes innenfor rammer som fremgår av selskapslovgivningen og eierskapsmeldingen som Stortinget har sluttet seg til. Dette innebærer blant annet at det er styret og ledelsen i et selskap som har ansvaret for driften og operasjonelle vurderinger og som er ansvarlig for at det føres tilsyn med virksomheten, at selskapet har god internkontroll og at det er etablert tilstrekkelige systemer for risikostyring. Styret skal på vegne av eierne, ivareta en uavhengig kontrollfunksjon overfor selskapets ledelse. Styrets overordnede ansvar ivaretas blant annet gjennom de retningslinjer og rutiner som utarbeides og fastsettes for konsernet og gjennom rapportering om virksomheten fra underliggende forretningsområder og kontrollfunksjoner. Det fremgår også av eierskapsmeldingen at effektiv risikostyring forutsetter at risikovurderinger er integrert i selskapets strategi, kjernevirksomhet og beslutningsprosesser samt at formålet med risikostyring er å håndtere, ikke eliminere, risiko.
Styring av risiko og etterlevelse er et kontinuerlig arbeid, og vil fremover være en sentral del av Nærings- og fiskeridepartementets eierdialog med Equinor, samt andre selskaper med statlige eierandeler og ikke minst slike som er aktive i mange land. Hensynet til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon, risikostyring og etterlevelse er temaer som også inngår i arbeidet med den kommende eierskapsmeldingen, og jeg forventer at selskapene er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Vi har hatt egne møter med sivilsamfunnet og menneskerettighetsorganisasjoner for å få innspill til den nye eierskaps-meldingen.
Som eier vil staten aldri kunne sikre at selskapene ikke blir involvert i forhold som omtalt i spørsmålsstillingen. Dette er krevende - selskapene må være aktsomme. Blant annet på denne bakgrunn forventer staten som eier som nevnt at selskapene er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet.