Skriftlig spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1837 (2021-2022)
Innlevert: 10.04.2022
Sendt: 19.04.2022
Besvart: 26.04.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): Kan statsråden redegjøre for hva provenyen vil være på å kompensere løpende offentlige kontrakter i tråd med aktuelle kostnadsindekser, og i tillegg avklare om det jobbes med muligheter for prisregulering på faste kontrakter med det offentlige, og også om hyppigere prisjusteringsmekanismer enn årlig, med tanke på det meget hurtig eskalerende prisbildet bransjene opplever, er noe regjeringen planlegger/vurderer?

Begrunnelse

Siden i fjor høst har prisen på diesel utviklet seg langt høyere enn økonomien for øvrig. Dette legger et betydelig kostnadspress for næringslivet. Særlig maskinentreprenørene rammes hardt ettersom grunnlaget for kalkyler i kontrakt er avtalt lenge før gjennomføringen og kostnadene faktisk oppstår. Grunnlaget for prissettingen er dermed vesentlig endret. Dette har nå blitt en akutt utfordring der prisene kontraktene er i faste og uten rett til prisregulering, og hvor entreprenører i flere tilfeller taper penger på å gjennomføre jobber.
Hovedtyngden av disse kontraktene er offentlige. Særlig kommuner, fylkene men også enkelte statlige byggherrer opererer med slike fastpriskontrakter.
I kommunal og statlig sektor er det et bredt spekter av oppgaver som løses av maskinentreprenører: drift- og vedlikehold av veier, utbygging av vann- og avløp, veibygging og grunnarbeid.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Staten har en stor mengde kontrakter med private aktører. Det har ikke vært mulig å gjennomgå og beregne provenyet av å endre på vilkårene for prisjustering i alle disse kontraktene.