Tobias Drevland Lund (R): Hvorfor har norske myndigheter valgt å kun belage seg på én leverandør/produsent av pass og nasjonale ID-kort til norske statsborgere?
Begrunnelse
Norge og flere andre land står nå i en «passkrise». Dette skyldes ifølge myndigheter og leverandører flere ting: Det ene er at det er råvaremangel på komponenter til pass, særlig disse chippene som sitter i passene. Det andre er høy etterspørsel, godt hjulpet av to år med pandemi der folk ikke har kunnet reise og dermed ikke har prioritert å fornye passene sine. Til slutt har også krigen i Ukraina ført til en enda større etterspørsel etter pass. I Norge er det mange nå som fortvilet venter på å få fornyet passene til seg og sine familier, helst i tide til sommerferien som er rett rundt hjørnet. Det er naturligvis vanskelig å gjøre noe med råvaremangel og opphoping i globale handelslinjer, og vi vet at både myndigheter og produsenter gjør så godt de kan får å løse opp i de lange køene og ventetidene. Pass og nasjonale ID-kort er å regne som kritisk infrastruktur og er en nødvendighet for folk. Passet er både reise- og identifikasjonsdokument, som kan bekrefte en persons identitet hvor enn de er til ulike tider. Utenfor Europa og EU/EØS/Schengen er passet stort sett det eneste gyldige reisedokumentet nordmenn kan benytte. Likevel har Norge, gjennom anbudsrunder med produsenter, lagt alle eggene i en kurv når det kommer til produksjonen av nettopp disse kritiske dokumentene. I Norge er det kun et selskap som står som leverandør av pass og nasjonalt ID-kort. Med tanke på hvor viktige pass og nasjonale ID-kort er for folks hverdag, ville det ikke vært en bedre idé å ha flere produsenter, som en backup, fremfor å belage seg ene og alene på en produsent.