Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det er flere firmaer i dette området og i Nordland som eier store, dyre båter. Det er ikke fordi de ønsker å bruke så mye penger på et fremkomstmiddel, men fordi det tenkes sikkerhet og forutsigbarhet for seg og sine ansatte. Sjøen er deres vei, det å generalisere båter som et privat luksusgode blir helt feil. Ønsket om å sikre gode arbeidsplasser bør ikke føre til at bedriftseiere skal beskattes ut av yrket sitt.
Vil statsråden ta initiativ til å endre regelverket slik at investeringer i driftsutstyr ikke medfører privat skatt?
Begrunnelse
Nordland er et langstrakt fylke med mange øyer og fjorder, 25 % av Norges kystlinje ligger i Nordland og det å bo å drive næring i et værutsatt fylke som Nordland gir store utfordringer.
Folk og innbyggerne er avhengige av gode ferger og hurtigbåt tilbud. Det siste 10 åre har fylkeskommunen redusert rutetilbudet til fylkets innbyggere ved å redusere rutetilbudet og å benytte materiell som ikke takler vær og vind like godt.
Dette har medført at næringsaktører har måtte investere i egne båter for å frakte egne arbeidere og materiell ut til arbeidstedene.
Lurøy kommune består av for det meste øyer, og på Onøy har bedriften Lurøy Bygg sin 10 snekkere sin hovedbase.
Arbeidsområdet er Lurøy, Træna og Rødøy kommune, alle øykommuner uten bruforbindelser. For å komme seg mellom arbeidsplasser må man i båt, og det offentlige kollektivtilbudet er ikke tilpasset en effektiv måte å forflytte seg på. F. eks tur fra Onøy til Myken tar 5 timer og 20 min med offentlig transport. Og 1 time med egen båt. Det er derfor en stor fordel for både kunder og ansatte at arbeidstiden kan brukes til å snekre i stedet for å sitte på en hurtigbåt/ferge.
Lurøy Bygg har derfor investert 3 båter, en Targa 37, en båt på 22 fot og en båt på 24 fot. Utfordringen for bedriften og eier er at alle båten kan brukes til privatbruk på samme måte som en firmabil, og bedriftseiere blir beskattet for dette privat dersom man eier mer enn 50% av selskapet.
Vinterhalvåret er også sterkt preget av kanselleringer av hurtigbåt pga. bølgehøyde, Lurøy Bygg sin Targa 37 kan da allikevel frakte sine arbeidstakere, verktøy og varer til arbeidsplassene rundt i området på mange av disse dagene. Flere av øyene de jobber på har ikke fergeforbindelse, kun uforutsigbar hurtigbåtforbindelse.
Det vil er ikke mulig å drive en bedrift som nevnt ovenfor i dette området uten å disponere egen båt, som kan gå i stort sett all slags vær.