Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2215 (2021-2022)
Innlevert: 01.06.2022
Sendt: 01.06.2022
Besvart: 07.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Jeg viser til svar på spørsmål nr. 2142 (2021-2022). Her vises det til at en eksamensavlysning kunne; «frigjøre tid til faglig og sosial læring». Statsråden viser til at hennes bidrag for å oppnå dette målet, var tidlig beslutning og en oppfordring om å «sette standpunktkarakter så sent som praktisk mulig dette skoleåret».
Kan jeg be om en oversikt per fylke for hvor stor andel av skolene som utsatte setting av standpunktkarakterene og hvilken grad målet om å «frigjøre tid til faglig og sosial læring» ble nådd?

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Kunnskapsdepartementet sitter ikke på en tilgjengelig oversikt over når den enkelte skole setter standpunktkarakter. Det føres ikke statistikk på dette i normalår med eksamen, og det gjør det heller ikke nå når eksamen er avlyst. Standpunktkarakterene skal imidlertid settes ved avslutningen av opplæringen.
Dersom fylkeskommunene og kommunene skulle rapportere på dato for standpunktfastsettelse for alle sine skoler, ville det medført mer byråkratisk rapporteringsarbeid for både skoleeiere og skolene. Skal det innføres nye rapporteringskrav i skolen, må det være vurdert opp mot nytten av innsamlingen av data. Så vidt jeg er kjent med valgte forrige regjering samme løsning under fjorårets eksamensavvikling, og det ble heller ikke da rapportert på verken dato for standpunktkarakter eller hvordan skolene brukte tiden som ble tilgjengelig på grunn av eksamensavlysningen.
Jeg deler representantens ønske om at skolene bruker tiden frem mot sommeren godt, men tror ikke at det er hensiktsmessig at nasjonale myndigheter går inn og krever rapportering eller detaljstyrer hvordan dette skal skje. Jeg mener at det beste vi kan gjøre i denne situasjonen er å ha tillit til at dette løses best lokalt.