Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2289 (2021-2022)
Innlevert: 09.06.2022
Sendt: 09.06.2022
Besvart: 16.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kva er dei samla berekna årlege utsleppa av CO2 ved ei eventuell realisering av Møreaksen, gjeldande all type trafikk samt drifta av tunellane?

Begrunnelse

Samferdselsministeren viste til i ein debatt ant det var så viktig med trafikksikring og leggje til rette for gåande og syklande, samt å bygge prosjekt slik at ein nådde klimamåla.
I Møre og Romsdal er det under planlegging ferjefri E-39 Møreaksen som kryssing av Romsdalsfjorden. I dette prosjektet er det lagt opp til 16 km med tunellar der ein i hovudsak legg opp til eit løpstunellar. I tillegg er det lagt opp til veg igjennom Molde by med vesentlig antall rundkøyringar.
Det er ei kjent sak at djupe undersjøiske tunellar er utfordrande med tanke på miljøutslepp og vogntog skal frakte 40-50 tonn ned og opp i desse tunellane der ein forbrenn store energimengder på dette. Den djupe tunellen på Møreaksen er også driftsmessig utfordrande ang utslepp og drenering av vatn, som påfører utslepp i store kvanta. Norges lastebileigarforbund (NLF) har berekna at ved 240 vogntog så vil ein årleg sleppe ut heile 2 300 tonn CO2. trafikken i tillegg er sjølvsagt også ikkje utsleppfri og vil medføre omfattande CO2-utslepp. Dagens kryssing over Romsdalsfjorden er utsleppsfri ved nullutslippsferjer.
På Møreaksen vil ein heller ikkje kunne leggje til rette for gåande og syklande, som også er stikk i strid med det statsråden har argumentert som viktig og vesentleg for alle nye vegprosjekt framover.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Eg legg til grunn at spørsmålet gjeld heile prosjektet E39 Ålesund-Molde, som er prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033. Eg viser også til skrifteleg spørsmål nr. 652 og nr. 1433 der representanten Sve har hatt spørsmål om klimagassutslepp frå E39 Ålesund-Molde.
Det er berekna klimagassutslepp for alle dei store vegprosjekta som er prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, også for E39 Ålesund-Molde. Klimagassutslepp frå prosjektet er vurdert i alle dei fire statlege utreiingane som er gjort sidan 2011. I desse berekningane er det vist netto endringar frå dagens situasjon til ein situasjon med ny veg. Høgdeforskjellar blir lagt inn i modellane.
Norconsult gjennomførde ei uavhengig vurdering av prosjektet hausten 2021. Dei totale utsleppa er i denne analysa rekna å auke med 401 600 tonn CO2-ekvivalentar samanlikna med dagens situasjon. Auken er i ein 40-års periode. Årleg auke vert 10 040 tonn.