Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2377 (2021-2022)
Innlevert: 17.06.2022
Sendt: 17.06.2022
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 27.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden sørge for økonomisk forutsigbarhet for Dale Oen Academy, slik at de kan fortsette med sitt viktige arbeid for ungdom?

Begrunnelse

I 2019 startet Dale Oen Academy, som er et modningsår før videregående eller som forberedelse til arbeidslivet. På Dale Oen Academy får ungdommene oppdage styrkene sine, oppleve mestring, dra på oppdagelsesreiser, opprette samarbeid og oppfinne smarte og fremtidsrettede løsninger - med naturen som ramme. Gjennom Dale Oen Academy gjøres tradisjonelt teoretiske fag om til praktiske fag. I 2020 ble DOE av Kronprins Haakon tatt inn i kronprinsparets fond, som et prosjekt som bør være i hele Norge. Modellen deres tilsier at de er og må være et spleiselag mellom ulike aktører. Skolen har behovsprøvd egenbetaling og har flere private støttespillere, men de har behov for forutsigbarhet – statlig støtte – i tillegg. De driver et viktig, forebyggende arbeid, som gir ungdom nye muligheter, og bidrar til mindre frafall i videregående skole. Rundt 60 000 barn og unge har vært med på aktiviteter, 9 av 10 begynner på skole etter året på Dale Oen Academy. I fjorårets reviderte budsjett sikret Frp en bevilgning på 1.5 mill. til Dale Oen Academy. I årets RNB er dessverre ingen slik støtte på plass.
Jeg har selv besøkt Dale Oen Academy ved flere anledninger. Møte med ungdommene og deres sterke historier har gjort inntrykk. Akkurat dette tilbudet har vært et vendepunkt for mange av deltakerne og bidrar til en ny start med bla mestringsfølelse og pågangsmot i ryggsekken. Mange har startet på skolen igjen mens andre er gått ut i arbeid.
Den samfunnsmessige kostnaden pr ungdom som dropper ut er på ganske mange millioner i et livsløp. Vi vet at mange av dem som dropper ut av skole også ofte er utenfor aktivt arbeidsliv senere i livet. Slikt utenforskap medfører også høye menneskelige kostnader. Derfor bør det være en selvfølge at det offentlige også prøver å støtte gode tiltak som reduserer nettopp skolefrafall og utenforskap. Prisen for å forebygge er vesentlig lavere og er en absolutt bedre innvestering både på kort og lang sikt. Disse ungdommene fortjener mye bedre enn å gis opp og sendt videre i et livsløp på offentlige stønader.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Regjeringen arbeider for at flere skal fullføre videregående opplæring og bli kvalifisert til arbeid, læreplass og videre utdanning. Mange gode krefter må samarbeide om vi skal lykkes med det. Regjeringen har tillit til at de beste løsningene finnes lokalt. Fylkeskommunene har ansvar for videregående opplæring og er best til å vurdere hvilke tiltak som er de beste for å møte behovene i eget fylke.
Regjeringen har prioritert midler til fylkeskommunene for å styrke arbeidet deres med å få flere til å fullføre. Fylkeskommunene har mulighet til å benytte seg av aktører som for eksempel Dale Oen Academy i sitt arbeid. I statsbudsjettet for 2022 er det bevilget 832,3 mill. kroner over kap. 225, post 69 Tiltak for fullføring av videregående opplæring. Midlene går bl.a. til følgende tilskudd til fylkeskommunene:

- 370 mill. kroner for å forbedre opplæringen frem til læreplass og for å forsterke oppfølgingen av elevene ut i bedrift. Tilskuddet ble økt med 113,5 mill. kroner i regjeringens tilleggsnummer til 2022-budsjettet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2021-2022). Tilskuddet skal bidra til å styrke fylkeskommunenes arbeid for flere læreplasser, herunder lokale initiativ om læreplassgaranti.
- 304,5 mill. kroner for at personer uten lovfestet rett til videregående opplæring skal få mulighet til å fullføre videregående opplæring. Tilskuddet legger til rette for å finansiere en fullføringsrett.

Det er varslet en fullføringsrett i videregående opplæring, etter planen fra høsten 2024. Når alle får rett til å få opplæring til de har bestått videregående opplæring, ikke bare rett til å gå i videregående et antall år, vil også flere kunne få opplæring som treffer deres behov.
Kunnskapsdepartementet har ingen tilskuddsordninger som er rettet inn mot den type tilbud som Dale Oen Academy representerer. I innstillingen fra finanskomiteen til stortingsbehandlingen av revidert budsjett for 2021, jf. Innst. 600 S (2020-2021), skriver flertallet at tilskuddet til Dale Oen Academy er en engangsbevilgning for 2021.