Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2489 (2021-2022)
Innlevert: 28.06.2022
Sendt: 28.06.2022
Besvart: 05.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Syklister kan i lyskryss svinge til høyre uten å komme i konflikt med annen trafikk. Siden det er praktisk, gjøres dette ofte også på rødt lys, til tross for at det er ulovlig. I blant annet Danmark er det derimot tillatt for syklister å svinge til høyre.
Vil statsråden gjøre det mulig for syklister å gjøre høyresving på rødt lys?

Begrunnelse

Vi ønsker at flere skal velge sykkel over både kollektiv og bil. Tilrettelegging for syklister kan være gjennom å bygge flere sykkelveier, men det er også enkle grep som kan tas for å forbedre trafikkflyten for syklister og gjøre det enklere å sykle i byene. Undersøkelser viser at mange syklister svinger til høyre i lyskryss til tross for at det er rødt lys. Dette kan gjøres uten å komme i konflikt med annen trafikk. En årsak til at mange syklister allerede bryter loven er at lyskryssene «aldri blir grønne». Mange lyskryss har såkalte detektorer i veibanen som reagerer på tunge kjøretøy som biler, men ikke på sykkel. Dette, i kombinasjon med at det er mulig å svinge uten at det påvirker annen trafikk, gjør at trafikkreglene oppleves lite relevant for syklister.
Flere byer har allerede innført dette – blant annet Paris. Der markeres passende lyskryss med et eget sykkelskilt med gul høyrepil – som betyr at for syklende betyr rødt lys vikeplikt dersom du skal til høyre. I Norge ligger imidlertid ikke myndigheten til byene, men til samferdselsdepartementet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg ønsker å tilrettelegge for at sykkel både er et attraktivt og trygt transportmiddel. Det å tillate syklister å svinge til høyre på rødt lys kan bidra til bedre framkommelighet og komfort for syklister gjennom kryss. Samtidig er det viktig å ta hensyn til fotgjengeres behov, ettersom en slik løsning kan skape utrygghet og trafikksikkerhetsutfordringer, særlig for gående som skal krysse veien.
Jeg er kjent med at det i andre land er kryss hvor det tillates at syklister kan svinge til høyre på rødt lys. Så langt jeg kjenner tillates dette ikke generelt, men reguleres særskilt for enkeltkryss og det stilles nærmere krav til blant annet utformingen av aktuelle kryss.
Det har tidligere vært vurdert om dette er et aktuelt tiltak som kan vurderes i Norge, og blant annet Oslo kommune har nylig uttrykt ønske om å få mulighet til dette.
Jeg mener dette er noe som også bør vurderes nærmere i Norge, i første omgang ved å vurdere et begrenset forsøk. Et slikt forsøk vil forutsette at trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper ivaretas. Det må derfor vurderes om det finnes steder som er egnet for slikt forsøk, også hensyntatt at dette kan forutsette særskilt utforming av kryss og begrensede arealer til dette i norske byer.
Jeg har nå bedt Statens vegvesen gå i dialog med Oslo kommune for å vurdere om det finnes steder som kan være egnet for et slikt forsøk. Dersom det finnes steder som er egnet er det viktig at forsøket evalueres både med tanke på fremkommelighet og sikkerhet før det vurderes ytterligere oppfølging.