Abid Raja (V): Hvordan forsikrer statsråden seg om at reglene for tilsetning av pedagogisk personale i undervisningsstillinger blir fulgt opp i tråd med opplæringsloven, og ser statsråden behov for endringer i oppfølgingen av regelverket for å sikre at flest mulig elever møter en kvalifisert lærer i klasserommet?
Begrunnelse
Opplæringsloven §§ 10-1 og 10-2 inneholder regler om krav til kompetanse ved tilsetting av undervisningspersonell og relevant kompetanse i undervisningsfag i skolen. Det følger av loven at den som skal tilsettes i undervisningsstilling skal ha relevant faglig og pedagogisk kompetanse, og at tilsatte som skal undervise må ha relevant kompetanse i fagene det undervises i.
I § 10-2 fjerde ledd framkommer det at skoleeier kan, så langt det er nødvendig, fravike kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag i tilfeller der skolen ikke har nok kvalifisert undervisningspersonale i faget, men at dette må vurderes på nytt hvert skoleår. I forarbeidene framgår det at dersom unntaket skal brukes, må det være nødvendig for skoleeier å fravike kravet ved at virksomheten ikke har nok kvalifiserte lærere i faget etter at fagene er fordelt mellom lærere i størst mulig grad. Vurderingen skal gjøres konkret ut fra lokale forhold etter å ha vurdert omdisponering av lærerressursene eller om en lærer kan undervise ved flere skoler i en kommune. Forarbeidene begrenser likevel plikten dersom det ikke er mulig å gjøre tilpasningene innenfor arbeidsavtaler og arbeidsrettslige forpliktelser, og det er heller ikke noe krav om å tilsette flere lærere enn det virksomheten trenger for å oppnå kravet. Skal skoleeier fravike kravet må det gjøres for hver enkelt lærere i hvert enkelt fag.
I forskrift til opplæringsloven § 14-1 er kravet til pedagogisk kompetanse for tilsetting i undervisningsstilling utdypet, og der framgår det at alle som skal tilsettes i undervisningsstilling må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene for lærerutdanningene, eller ha tilsvarende pedagogisk kompetanse. Omfanget av tilsetninger i skolen som ikke har pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene er likevel høyt. Tilbakemeldingen fra sektoren er at reglene knyttet til ansettelse i undervisningsstilling praktiseres ulikt.
I forslaget til ny opplæringslov har departementet foreslått å videreføre kompetansekravene for tilsetting og å presisere at kompetansekravet gjelder på tiltredelsestidspunktet, og å videreføre kravene om kompetanse i undervisningsfag, men slik at det gjøres tydeligere at kravene er rettet mot kommunene og fylkeskommunene.