Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2698 (2021-2022)
Innlevert: 23.08.2022
Sendt: 24.08.2022
Besvart: 02.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren fremskaffe en oversikt over infrastrukturprosjekter hvor kinesiske entreprenærer har vært involvert mellom 2005 og i dag, og samtidig gi en vurdering om man anser dette for å være en høy eller lav andel av markedet?

Begrunnelse

Det vises til samferdselsministeren svar på skriftlig spørsmål 2532. Jeg finner det interessant at statsråden sier det ikke er kinesiske selskaper i Vegvesenets kundeportefølje. Nåværende finansminister Vedum samt partikollegaer av samferdselsministeren forsøkte i opposisjon å skape et inntrykk av betydelig inntog av kinesiske aktører i det norske anleggsmarkedet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg legger til grunn at spørsmålet gjelder infrastrukturprosjekter som har involvert kinesiske hovedentreprenører. Infrastrukturprosjekter der elementer/deler av en konstruksjon er laget i Kina, eller involverer underentreprenører/-leverandører i Kina, er derfor ikke tatt med i svaret. Det benyttes kinesiske underentreprenører i prosjektene, for eksempel i produksjon av stålkasser til bruer m.m.
I samferdselssektoren er det Nye Veier, Statens Vegvesen og Bane NOR som driver infrastrukturprosjekter. Nye Veier og Bane NOR har redegjort for at det på deres prosjekter ikke har vært kinesiske hovedentreprenører. Nye Veier har sett på perioden fra opprettelsen av selskapet i 2015 frem til i dag, mens Bane NOR har sett på infrastrukturprosjekter på jernbane i perioden 2005 frem til i dag.
Statens vegvesen har sett på perioden fra 2006 frem til i dag og finner at følgende sluttførte prosjekter har involvert kinesiske hovedentreprenører:

• År 2012: Hålogalandsbrua. Hovedentreprenør: Sichuan Road and Bridge Group (Kina).
• År 2017: Beitstadsundbrua. Hovedentreprenør: Sichuan Road and Bridge Group (Kina).

Statens vegvesen opplyser videre at de i dag har få utenlandske hovedentreprenører i sin utbyggingsportefølje, og ingen av disse er kinesiske. For prosjektet Rogfast (entreprise 03) er China Communications Construction Company (Kina) en av fem prekvalifiserte hovedentreprenører.
Det regjeringen er opptatt av hva angår utenlandske entreprenører, er å balansere hensynet til investering og annen næringsvirksomhet på den ene siden, opp mot hensynet til nasjonal sikkerhet på den andre siden. Regjeringen har satt i gang flere tiltak for å bedre ivareta den nasjonale sikkerheten som stortingsrepresentant Sve kan lese om i mitt svar på skriftlig spørsmål 2532.