Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2742 (2021-2022)
Innlevert: 28.08.2022
Sendt: 29.08.2022
Besvart: 05.09.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Når og hvordan vil kunnskapsministeren følge opp rapporten: «Gjennomgang av tilskuddsordningen for friskoler for funksjonshemmede»?

Begrunnelse

Oxford Research gjennomførte i 2019/2020 prosjektet «Gjennomgang av tilskuddsordningen for friskoler for funksjonshemmede» på vegne av Utdanningsdirektoratet. Rapporten påpeker at; Porteføljen av friskoler under denne tilskuddsordningen er svært sammensatt. For eksempel tilbyr de tidligere spesialskolene Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole, en type opplæring som ikke finnes i det offentlige skolesystemet, og krever spesialisert kompetanse som er vanskelig å etablere i offentlige skoler.
Rapporten gir noen tydelige anbefalinger. Blant annet behovet for en ytterligere differensiering mellom bokstav f-skolene innenfor tilskuddsordningen. Videre skriver de:

«Oxford Research mener det mest nærliggende er å utvide antall satser skolene er godkjent for. Det vil kunne fange opp en del av den variasjonen denne kartleggingen har avdekket.»

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Oxford Research har i 2019/2020 gjennomgått tilskuddsordningen for private skoler for funksjonshemmede. Tilskuddsordningen er rettet mot skoler som er godkjent etter privatskoleloven § 2-1 f, særskilt tilrettelagt opplæring for funksjonshemmede. Tilskuddet skal bidra til å finansiere driften av skolene. Skolene tilføres 100 pst. av en sats per elev, avhengig av om skolene er godkjent for nokså ressurskrevende elever eller særlig ressurskrevende elever. Det innebærer at skolene normalt ikke kan kreve skolepenger av elevene.
Gjennomgangen gir kunnskap om skolene og elevgrunnlaget ved skolene. Porteføljen av private skoler under denne tilskuddsordningen er svært sammensatt. Skolene varierer med hensyn til elevenes alder og skolerett, læreplan og planlagt sluttkompetanse, omfang av tilrettelegging i opplæringen, elevenes behov og geografi. De private skolene har blitt involvert i gjennomgangen.
Kunnskapsdepartementet ba i 2021 Utdanningsdirektoratet foreslå endringer i tilskuddsordningen basert på gjennomgangen til Oxford Research. Departementet vil sende på høring forslag til ny forskrift med sikte på at endringer i tilskuddsordningen kan bli fastsatt i 2023.