Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2762 (2021-2022)
Innlevert: 30.08.2022
Sendt: 30.08.2022
Besvart: 05.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden spesifisere kostnadsendringer på hver InterCity-strekning dersom det skal bygges dobbeltspor på alle strekningene?

Begrunnelse

Ifølge et intervju stortingsrepresentant Kathrine Kleveland fra Sp har gjort med avisen Tønsberg blad tidligere i sommer, uttaler hun at kostnadene til InterCity-utbyggingen har økt fra 150 milliarder fra 2021 til 184 milliarder i 2022. Jeg ønsker at statsråden kan redegjøre for om 184 milliarder er korrekt og samtidig spesifisere endringer i kostnader for de enkelte InterCity-strekningene, Østfoldbanen. Dovrebanen og Vestfoldbanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den opprinnelige IC-strategien fra utredningsarbeidet i 2012 la til grunn økt frekvens og vesentlig kortere reisetid på alle tre IC-strekningene gjennom en trinnvis utbygging av sammenhengende dobbeltspor, i takt med økende etterspørsel på indre og ytre IC. I løpet av de nærmeste årene ferdigstilles dobbeltsporet til Tønsberg og Hamar. Erfaringene fra planlegging og utbygging av IC-strekningene viser imidlertid at byggekostnadene er mye høyere enn antatt og at sammenhengende dobbeltspor vil bli mye dyrere enn anslått da Nasjonal transportplan 2014-2023 ble lagt fram i 2013. Den dramatiske kostnadsutviklingen betyr blant annet at det ikke har hatt noen hensikt å gå videre med å planlegge dobbeltspor helt frem til Skien, Lillehammer og Halden, følgelig finnes det ikke et oppdatert og detaljert kostnadsestimat.
Ambisjonen om forbedret togtilbud i IC står fast, og gjennomføringstakten må tilpasses planrammene som følger av Nasjonal transportplan (NTP) og oppfølgingen i de årlige budsjettene. Jeg mener vi nå må arbeide videre med utbyggingskonsepter der togtilbudet i større grad tilpasses behovet på de enkelte strekningene. I supplerende tildelingsbrev nr. 4 av 15. juni 2022 har regjeringen derfor bedt om at Jernbanedirektoratet utreder realistiske tilbudsbaserte konsepter som tar utgangspunkt i togtilbudet til de reisende, og hvor dobbeltspor ikke er et mål i seg selv, men ett av flere tiltak for å muliggjøre den ønskede tilbudsutviklingen. Vi ønsker nå å velge ut de utbyggingene som er nødvendige, vedlikeholde den infrastrukturen vi har, fullføre det vi har igangsatt og fokusere på togtilbudet til passasjerene. Da oppnås økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet, og båndlagt areal vil kunne fristilles til byutvikling i de berørte byene. Regjeringen vil ifb. Nasjonal transportplan 2025 - 2036 legge frem sin strategi for videre utvikling av togtilbudet på InterCity-strekningene.