Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:27 (2022-2023)
Innlevert: 04.10.2022
Sendt: 05.10.2022
Besvart: 11.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Hvor mange forsikringsselskaper tilbyr nå forsikring, og er intensjonen med kravet å prise ut små selskaper som Bovi?

Begrunnelse

Fra 1. september ble det innført krav om at utleiere av sparkesykler skal ha ansvarsdekning for skader på personer eller tredjeparts eiendom. Flere av utleieselskapene møter stengte dører hos forsikringsselskapene. Det ser foreløbig ut til at kun ett selskap nå tilbyr forsikring, og dette selskapet setter naturligvis prisen svært høyt, all den tid det ikke finnes konkurranse i markedet. Det lille. lokale gründerselskapet i Vestfold, Bovi, har dermed måttet sette sine tjenester på pause fra 1. september i år. Dette gjør at selskapet må vurdere å flytte utenlands, fordi det er nær umulig å drifte som et lite lokalt selskap.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader. For å ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter har vi gjort en rekke innstramminger i regelverket knyttet til bruken av disse kjøretøyene.
Blant tiltakene er at elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy nå også omfattes av bilansvarsloven, herunder krav til ansvarsforsikring. Utleiekjøretøy ble omfattet fra 1. september 2022 og privateide kjøretøy omfattes fra 1. januar 2023. Formålet er i større grad å ansvarliggjøre både de kommersielle aktørene og private eiere, og gi økonomiske incentiver til å redusere ulykkeskostnadene og dermed bidra til risikoreduserende adferd. I tillegg vil det gi sikre skadede bedre erstatningsdekning ved ulykker.
Det har vært utfordringer med å få et tilstrekkelig antall forsikringstilbydere for å få et fungerende marked for dette forsikringsproduktet, og jeg har tatt dette opp med forsikringsbransjen. Situasjonen er nå vesentlig bedret. I følge opplysninger fra Trafikkforsikringsforeningen er det nå to nasjonale og et internasjonalt forsikringsselskap som tilbyr slik forsikring til utleieaktørene. I tillegg er ytterligere en nasjonal aktør i ferd med å etablere tilbud som vil være fullt tilgjengelig fra 1. november. Med fire aktører i dette markedet er forutsetningene til stede for å få et fungerende marked.
Prisen på forsikringen settes av forsikringsselskapene og er basert blant annet på vurderinger av risikoen for skader som må dekkes av forsikringen.
Forsikringsplikten for utleieaktører bidrar til å flytte deler av det økonomiske ansvaret for skader fra fellesskapet og privatpersoner som skades til selskapene som driver utleie. Det innebærer samtidig at utleieaktørene får økonomiske incentiver til å redusere risikoen ved sin virksomhet. Etter mitt syn er det riktig at kommersielle utleieaktører, store som små, som leier ut denne type motorvogner på denne måten har ansvar for risikoen som virksomheten medfører. I tillegg kan det ha stor betydning at elsparkesykkelen er forsikret, for de som får permanente skader etter ulykker der slike kjøretøy er involvert.