Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:244 (2022-2023)
Innlevert: 27.10.2022
Sendt: 27.10.2022
Besvart: 08.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Kan jeg be om dokumentasjon som viser at fordelene ved fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 har blitt mindre enn først antatt, jf. Prop. 1 S, s. 98?

Begrunnelse

Samferdselsdepartementet redegjør i Prop. 1 S for at Nye Veier har optimalisert nytten og redusert utbyggingskostnadene for både vei- og banedelen etter at de overtok fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16. På tross av at Nye Veier har spart 5 mrd. kroner, mener statsråden selskapet ikke skal få jobbe videre med prosjektet og foreslår at planleggingen av fellesprosjektet skal stoppe. Jernbanedelen skal tilbakeføres til Bane NOR og E16 Skaret-Høgkastet-Hønefoss skal inn i Nye Veiers ordinære portefølje. Det begrunnes blant annet i at fordelene ved et fellesprosjekt skal være mindre enn antatt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det var i sin tid flere grunner til at staten valgte grepet med å planlegge E16 og Ringeriksbanen som et fellesprosjekt og statlig plan i 2015. Blant annet tilsa tidligere erfaringer med fellesprosjektet langs Dovrebanen at et fellesprosjekt kunne gi muligheter for integrering og optimalisering av løsninger, et planmessig helhetsbilde for stat og kommuner, samt noen færre praktiske utfordringer, blant annet for massehåndtering. I et miljøperspektiv vurderte man at en felles trasé og ett stort inngrep i naturen ville gi færre ulemper enn to separate store inngrep. I tillegg hadde man en forventning om at felles gjennomføring av prosjektene kunne redusere investeringskostnadene og øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til både vei og bane.
Etter at Fellesprosjektet ble overført til Nye Veier AS (NVAS), har selskapet jobbet godt med å identifisere potensial for kostnadsreduksjoner både for vei og bane. Fremdeles er imidlertid kostnadsestimatet for Fellesprosjekt svært høyt. Dagens økonomiske rammer gir ikke rom til en investering som vil beslaglegge en så stor andel av samferdselsbudsjettet i mange år fremover.  
Å møte transportbehovet i Ringeriksregionen med fellesprosjektet FRE16 er for dyrt.