Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1361 (2022-2023)
Innlevert: 14.02.2023
Sendt: 14.02.2023
Besvart: 21.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke grep vil samferdselsministeren ta for å sikre at folk med nedsatt funksjonsevne får et like godt kollektivtilbud, inkludert togtilbud, som folk uten nedsatt funksjonsevne?

Begrunnelse

På NRK tirsdag 14. februar kan man lese om en 24 år gammel mann som har sittet i rullestol hele livet. Han er bosatt i Lillestrøm og jobber i Drammen. To dager i uken pendler han mellom de to byene, med tog. Flere ganger har han opplevd at toget kjører fra ham. Det skjer ofte når toget er forsinket. Konduktøren skylder på at det tar for lang tid å ta ut rampen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Opplevelsene NRK beskriver at denne kunden har hatt på Lillestrøm stasjon er ikke forenlig med måten reisende med funksjonsnedsettelse skal kunne reise med toget, og jeg har tatt saken opp med direktoratet som igjen har tatt saken opp med togselskapet.
I trafikkavtalene mellom Jernbanedirektoratet og togselskapene fremgår det at selskapene skal sørge for at alle togavganger er bemannet for å ivareta servicerelaterte arbeidsoppgaver om bord i tråd med de reisendes forventninger og behov. Togtilbudet skal tilrettelegges på en slik måte at flest mulig kan benytte togtilbudet på en ordinær og likeverdig måte i tråd med likestillings- og diskrimineringsloven. Dette inkluderer bistand om bord i toget og ved på- og avstigning.
For at flest mulig skal kunne oppleve god mobilitet og tilgjengelighet viderefører jeg satsingen på universell utforming innen transportsektoren. Ny transportinfrastruktur som bussholdeplasser, jernbanestasjoner, kollektivknutepunkt og flyplasser bygges etter kravene til universell utforming i plan- og bygningsloven. Videre er krav til universell utforming inkludert i sektorregelverket for kollektivtransport, jernbane og luftfart. EUs forordninger om passasjerrettigheter innenfor jernbane, luftfart og buss er innarbeidet i norsk regelverk, blant annet gjennom etableringen av sektorvise assistanseordninger for bevegelseshemmede. Assistanseordningene blir stadig utvidet og forbedret.
Tiltak som medvirker til sammenhengende, universelt utformede reisekjeder som mange har nytte av, blir prioritert når Statens vegvesen og Bane NOR velger hvilke stasjoner og knutepunkt som skal oppgraderes.
For jernbanen gjelder kravet at nye og oppgraderte plattformer skal ha høyden 76 cm over toppen av sporet. Alt nytt togmateriell skal være tilpasset denne høyden. På denne måten vil vi oppnå trinnfri adkomst fra perrongen inn i toget. Reisende med rullestol vil da kunne komme om bord i toget uten behov for rampeløsninger eller assistanse. Ikke alle plattformer, og heller ikke alt togmateriell er ennå utformet slik at de sammen kan gi trinnfri adkomst. Der hvor det ikke er for stor høydeforskjell mellom perrong og inngangsparti kan det benyttes rampeløsninger. Toget er da å anse som tilgjengelig.
40 av 335 togstasjoner er klassifisert som å være universelt utformet, mens 95 stasjoner er klassifisert som tilgjengelige, ifølge Jernbanedirektoratet. Lillestrøm stasjon, som er utgangspunktet for NRK-artikkelen, er klassifisert som tilgjengelig. Drammen stasjon skal etter planene være universelt utformet i 2025. Reisetall fra 2019 viser at om lag 16 prosent av alle av- og påstigninger skjer fra en universelt utformet stasjon. I planene frem mot 2029 inngår blant annet stasjonene Oslo S, Lillestrøm, Nationaltheatret, Skøyen og Asker. Når dette kommer på plass, vil 44 prosent av alle på- og avstigninger skje på en universelt utformet stasjon. På andre stasjoner må det benyttes rampeløsninger. En ny løsning, tilpasset nye togtyper, skal testes ut på bl.a. Lillestrøm og Drammen stasjoner om kort tid. Denne vil være betydelig lettere å håndtere enn dagens løsning. Om den fungerer like godt som forventet, vil den bli rullet ut i løpet av kort tid.
Bane NOR har etablert assistansetjeneste på 14 stasjoner. Dette er en gratistjeneste for personer med funksjonsnedsettelser, der den reisende og assistent møtes på avtalt sted, og den reisende blir fulgt frem til plattform eller fra tog til utgang. Lillestrøm stasjon har en slik tjeneste.