Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1448 (2022-2023)
Innlevert: 21.02.2023
Sendt: 22.02.2023
Besvart: 01.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hvordan ser ministeren for seg at den eneste norske togoperatøren i en monopolsituasjon skal klare å forberede seg og være konkurransedyktige til den kommende konkurransen som Norge vil være pålagt å gjennomføre etter 2030 i henhold til jernbanepakke 4?

Begrunnelse

I forbindelse med at Jernbanedirektoratet snart skal inngå avtale med Vy eller Flytoget om å drifte togene på Østlandet fra desember 2023, har departementet nylig grepet inn og endret prosessen slik at vi kan ende med at Vy fortsetter å drifte jernbanetrafikken i hele Østlandsregionen de neste ti årene. En konsekvens vil være at Flytoget forsvinner som selskap når kontrakten med staten om å levere en tilbringertjeneste går ut i 2028.
Med to likeverdige statlige eide togselskaper kan staten hele veien følge utviklingen og dermed få de beste forutsetninger for at det også finnes norske jernbaneselskap som kan møte konkurransen med de utenlandske operatørene når vi er pålagt å konkurranseutsette trafikken en gang etter 2030. Et ikke-konkurransedyktig Vy vil kunne tape i konkurransen mot utenlandske togoperatører som er vant til konkurranser i hjemmemarkedet og i andre markeder. Et Vy som ikke får erfaring med konkurranse vil kunne bli dyrere og mindre kundeorientert, det ble tydelig bevist da de to første trafikkpakkene ble tildelt etter konkurranse. Vy har nå sagt at de plutselig kan drifte Øst 1 og Øst to flere milliarder billigere etter en varslet konkurranse enn før konkurransen.
Konsekvensen hvis Flytoget blir lagt ned som en bieffekt av at Vy blir tildelt kontrakt på Øst 1 og Øst 2, er at vi står dårlig rustet mot internasjonale konkurrenter etter 2030. Vy kan tape hele konkurransen om å drive jernbane i Norge. Hvis Norge ikke lenger har ett eller flere togselskaper vil verdifull kompetanse på sikt gå tapt og Norge vil for alltid være avhengig av operatører utenfor landets grenser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har stanset konkurranseutsettingen av persontransporten på jernbanen. Konkurranseutsettingen av togtilbudet på Østlandet omfattet av trafikkpakke 4 og 5 kunne endt med at våre statlige togselskaper fra 2025 kun sto igjen med togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen, og flytogtrafikken til Oslo lufthavn.
Regjeringen sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har til hensikt å direktetildele togtrafikk også etter at den ubetingede adgangen til å direktetildele utløper desember 2023. Samferdselsdepartementet har derfor i tildelingsbrevet til Jernbanedirektoratet for 2023 gitt direktoratet i oppgave å utrede det rettslige handlingsrommet i EØS-avtalen. Jernbanedirektoratet skal vurdere handlingsrommet for bruk av unntaksbestemmelser i kollektivtransportforordningen for å kunne direktetildele persontogkontrakter, særlig om vilkårene i unntaket i artikkel 5 nr. 4a er anvendelige for norske forhold på lengre sikt. Vurderingen vil danne grunnlag for videre dialog med EU om unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke.