Morten Stordalen (FrP): Hvordan ser ministeren for seg at den eneste norske togoperatøren i en monopolsituasjon skal klare å forberede seg og være konkurransedyktige til den kommende konkurransen som Norge vil være pålagt å gjennomføre etter 2030 i henhold til jernbanepakke 4?
Begrunnelse
I forbindelse med at Jernbanedirektoratet snart skal inngå avtale med Vy eller Flytoget om å drifte togene på Østlandet fra desember 2023, har departementet nylig grepet inn og endret prosessen slik at vi kan ende med at Vy fortsetter å drifte jernbanetrafikken i hele Østlandsregionen de neste ti årene. En konsekvens vil være at Flytoget forsvinner som selskap når kontrakten med staten om å levere en tilbringertjeneste går ut i 2028.
Med to likeverdige statlige eide togselskaper kan staten hele veien følge utviklingen og dermed få de beste forutsetninger for at det også finnes norske jernbaneselskap som kan møte konkurransen med de utenlandske operatørene når vi er pålagt å konkurranseutsette trafikken en gang etter 2030. Et ikke-konkurransedyktig Vy vil kunne tape i konkurransen mot utenlandske togoperatører som er vant til konkurranser i hjemmemarkedet og i andre markeder. Et Vy som ikke får erfaring med konkurranse vil kunne bli dyrere og mindre kundeorientert, det ble tydelig bevist da de to første trafikkpakkene ble tildelt etter konkurranse. Vy har nå sagt at de plutselig kan drifte Øst 1 og Øst to flere milliarder billigere etter en varslet konkurranse enn før konkurransen.
Konsekvensen hvis Flytoget blir lagt ned som en bieffekt av at Vy blir tildelt kontrakt på Øst 1 og Øst 2, er at vi står dårlig rustet mot internasjonale konkurrenter etter 2030. Vy kan tape hele konkurransen om å drive jernbane i Norge. Hvis Norge ikke lenger har ett eller flere togselskaper vil verdifull kompetanse på sikt gå tapt og Norge vil for alltid være avhengig av operatører utenfor landets grenser.