Skriftlig spørsmål fra Ine Eriksen Søreide (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:1453 (2022-2023)
Innlevert: 22.02.2023
Sendt: 22.02.2023
Besvart: 02.03.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Ine Eriksen Søreide (H)

Spørsmål

Ine Eriksen Søreide (H): Ble de russiske fiskefartøyene som ikke ble kontrollert før avreise fra norsk havn, senere kontrollert til sjøs av Kystvakten eller andre norske myndighetsorganer, og hvis ikke, hva er begrunnelsen for det?

Begrunnelse

For kort tid siden la Etterretningstjenesten, PST og NSM fram sine åpne nasjonale trussel- og risikovurderinger for 2023. PST understreker tydelig en økt fare for at Norge brukes som transittland for russisk omgåelse av sanksjonene:

«En stor andel av anskaffelsene og anskaffelsesforsøkene i Norge går via mellomledd i ulike transittland og skallselskaper. Også Norge kan benyttes som transittland for leveranser. Aktører som driver skjult og fordekt anskaffelsesvirksomhet av vestlig teknologi og utstyr til det russiske militærkomplekset, vil i større grad enn tidligere bruke nabolandene med grense til Russland, eller landene som ikke har sluttet seg til sanksjonsregimet, i sin anskaffelsesvirksomhet.»

Også Etterretningstjenesten fremhever faren for at Russland vil forsøke å omgå sanksjonene ved å bruke Norge som transittland:

«På grunn av vestlige sanksjoner vil Russland i større grad enn tidligere benytte tredjeland for å gjennomføre anskaffelser. Antall skjulte og fordekte anskaffelsesforsøk fra Russland ventes å øke i 2023, og russiske aktører vil fortsette å utnytte Norge som transittland for anskaffelser fra andre vestlige land.»

I sitt svar av 20. januar på mitt spørsmål av 12. januar, oppgir finansministeren blant annet dette om norske myndigheters kontroll av russiske fiskefartøy i forbindelse med anløp til norske havner:

«For å unngå at russiske fiskefartøy frakter varer ulovlig ut av Norge og videre til Russland, er det viktig at fysisk kontroll skjer så tett opp til avreisetidspunkt som mulig. Da vil det imidlertid alltid være en risiko for at det kan oppstå uforutsette hendelser som gjør at Tolletaten ikke får gjennomført en planlagt fysisk kontroll»

samt at:

«Det forekom også to ganger i oppstartsfasen av oppdraget at fiskefartøy ikke ble kontrollert på grunn av begrensninger i tilgjengelig personell.»

Finansministeren svarer heller ikke på mitt spørsmål om hvorfor han har gitt Tolletaten en oppdragsformulering i strid med regjeringens uttalte intensjon om å kontrollere samtlige russiske fiskefartøy på over 500 bruttotonn, ref. tolldirektørens tidligere uttalelse om at når kontrollandelen ikke når 100 prosent

«er det en usikkerhet det er tatt høyde for i oppdragsformuleringen».

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: I tidsperioden 6. oktober 2022 til 16. januar 2023 var det, som jeg tidligere har opplyst om, åtte russiske fiskefartøy som ikke ble kontrollert av Tolletaten. Disse fartøyene ble heller ikke kontrollert av andre myndigheter. Tolletaten har opplyst om at grunnen til at det ikke ble anmodet om kontroll fra andre myndigheter var at det i disse konkrete tilfellene ikke var direkte mistanke om brudd på sanksjonsregelverket.
På generelt grunnlag vil jeg opplyse om at det ligger en forholdsmessighetsvurdering til grunn når Tolletaten ber om bistand fra andre myndigheter. Den baserer seg blant annet på den dokumentbaserte kontrollen (deklarasjonskontrollen), etterretningsmessige vurderinger, erfaringer fra lignende saker og kompetanse som kreves for å gjennomføre oppdraget.
Jeg mener at intensjonen med Tolletatens oppdrag er klart, samtlige fiskefartøy skal bli fysisk kontrollert. Tolletatens oppdrag er å føre kontroll med russiske fiskefartøy med sikte på at alle russiske fiskefartøy blir underlagt en fysisk kontrollhandling, i tillegg til øvrig dokument- og analysebasert kontrollvirksomhet. Når det er lagt inn «med sikte på» i oppdragsformuleringen, betyr ikke dette at Tolletatens oppdrag er i strid med regjeringens uttalte intensjon, men at oppdragsformuleringen hensyntar at uforutsette hendelser kan oppstå som gjør at Tolletaten ikke får fysisk kontrollert et fartøy. For å avdekke ulovlig eksport som bryter med eksportkontrollregelverket og sanksjonsregimet mot Russland, er det viktig at fysisk kontroll skjer så tett opp til avreisetidspunkt som mulig. Da vil det imidlertid alltid være en risiko for at det kan oppstå uforutsette hendelser som gjør at Tolletaten ikke får gjennomført en planlagt fysisk kontroll. Mitt inntrykk er at Tolletaten jobber aktivt for å minimere antallet slike avvik.
Jeg viser for øvrig også til mitt svar på spørsmål nr. 1455.