Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1578 (2022-2023)
Innlevert: 05.03.2023
Sendt: 06.03.2023
Besvart: 13.03.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Er statsråden kjent med eksempler fra flere skoler/steder i landet hvor det praktiseres kjønnsdelt svømmeundervisning, har hun en indikasjon hvor mange skoler eller kommuner i Norge dette gjelder, og har hun kjennskap til om det finnes eksempler på at det også forekommer kjønnsdelt undervisning i f.eks. gymtimer eller andre fag?

Begrunnelse

Drammens Tidende skrev den 21.02.23 om at en av tre skoler i Drammen praktiserer kjønnsdelt svømmeundervisning. Spørsmålsstiller oppfatter dette som et brudd på norsk tradisjon og den klare hovedregelen i norsk skole, som er at både jenter og gutter får opplæring og undervisning (enten det er i norsk, matematikk, gymnastikk, svømming eller annet) i fellesskap, og ikke adskilt etter kjønn.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Nasjonale utdanningsmyndigheter sitter ikke med en oversikt over hvordan opplæringen generelt eller svømmeopplæringen spesielt organiseres på den enkelte skole i hele landet. Statsforvalteren kan føre tilsyn med at de offentlige skolene oppfyller kravene i opplæringsloven § 8-2 og Utdanningsdirektoratet kan føre tilsyn med at de private skolene oppfyller de tilsvarende kravene i privatskoleloven § 3-4.
Den kunnskapen vi har tilsier at de fleste skolene følger opplæringsloven loven og at gutter og jenter har svømmeopplæring sammen. Spørsmål om kjønnsdelt svømmeopplæring er jevnlig stilt i Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse «Spørsmål til Skole-Norge», og ble senest tatt opp våren 2022. Spørreundersøkelsen er en utvalgsundersøkelse, funnene bør som alltid vurderes med en viss varsomhet, men forskerne vurderer representativiteten som tilstrekkelig god. Målgruppene for spørringene er skoleledere og skoleeiere for både grunnskole og videregående opplæring.
Grunnskolelederne har fått spørsmål om hvordan svømmeopplæringen organiseres. Nesten alle skolelederne svarer at gutter og jenter har svømmeundervisning sammen. I 2022 var det, ifølge denne undersøkelsen, fem prosent av skolene som hadde kjønnsdelt svømmeopplæring. Vi vet ikke bakgrunnen for hvorfor disse skolene har valgt å organisere svømmeopplæringen slik.
Opplæringsloven sier at skolene til vanlig ikke kan dele inn elevene i grupper etter kjønn, jf. opplæringsloven § 8-2. Denne hovedregelen skal tolkes strengt. Bare dersom tungtveiende elevhensyn tilsier det, kan det være aktuelt å dele elevene etter kjønn. Kunnskapsdepartementet har gitt ut en veileder om organisering av elever i grupper som presiserer lovkravet om fellesundervisning. Veilederen skal bidra til å understreke og tydeliggjøre forståelsen av reglene, slik at det skjønnet som lærere og skolen i fellesskap må utøve i skolehverdagen gjøres på best mulig grunnlag.
Det fremgår av veilederen at enhver deling må vurderes konkret. Bakgrunnen for å vurdere å dele elevene etter kjønn kan være forhold ved skolens anlegg, undervisningens tema eller tungtveiende behov hos elevene. Eksempelvis kan deling etter kjønn vurderes for timer der tema er kjønnsidentitet eller seksualitet. Et annet eksempel er i forbindelse med svømmeopplæring eller andre deler av kroppsøvingsfaget der skolens fasiliteter som garderobeanlegg ikke muliggjør egne garderober for jenter og gutter. Har skolen bare tilgang til én garderobe kan det være et argument for å holde kjønnsdelte kroppsøvingstimer. Det må for hvert tilfelle vurderes grundig hva som oppnås med delingen og hvilke negative konsekvenser det kan ha. Det må også vurderes om elevenes behov kan ivaretas på andre måter enn å kjønnsdele opplæringen. En inndeling etter kjønn vil heller ikke ivareta at det kan finnes ulike kjønnsidentiteter og kjønnsuttrykk blant elevene. I forbindelse med svømming og kroppsøving bør skolen vurdere andre tiltak, for eksempel om det kan gjøres noe med garderobe- og dusjsituasjonen eller kravene til tøy, i stedet for å dele undervisningen i grupper etter kjønn.
Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Skolen skal legge særlig vekt på hensynet til elevfelleskapet og at undervisningstimene også skal være en sosial arena der elevene skal lære respekt, åpenhet og positive holdninger overfor andre, uavhengig av kjønn. Skolen er ikke forpliktet til å etterkomme ønsker fra elever eller foresatte om inndeling ut fra kjønn. At skolene skal tilpasse opplæringen til den enkelte elev (jf. opplæringsloven § 1-3 første ledd) kan ikke tas til inntekt for at elever eller foreldre har en rett til kjønnsdelt undervisning.