Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1589 (2022-2023)
Innlevert: 06.03.2023
Sendt: 07.03.2023
Besvart: 15.03.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Hva tenker statsråden om den akutte situasjonen, og har statsråden noen planer for å bedre situasjonen på kort sikt slik at disse tilbudene kan komme studenter og næringsliv til gode?

Begrunnelse

Flere bedrifter sliter i dag med å få tak i riktig kompetanse. Det fører til mindre investeringer og jobbskaping. Skal vi klare å løse de store utfordringene er vi avhengige av flere praktiske hender og kloke hoder. I dag har 1 av 2 bedrifter behov for høyere yrkesfaglig utdanning. NOKUT har varslet at de ikke evner å behandle alle akkrediteringssøknadene fra fagskolene som er kommet i 2022 i løpet av våren 2023. Vi står derfor i en situasjon der fagskolesektoren ikke kan tilby arbeidsrelevant utdanning i tråd med næringslivets behov fordi NOKUT ikke har kapasitet til å behandle alle søknadene som er kommet inn.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Det er Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, NOKUT, som akkrediterer utdanningstilbud ved fagskolene. De siste årene har det vært en kraftig vekst i både antall fagskolestudenter og studietilbud. Dette har igjen ført til en vekst i antall akkrediteringssøknader.
I 2022 fikk Kunnskapsdepartementet brev fra ulike parter med bekymring om NOKUTs tidsbruk ved behandling av søknader om nye studietilbud i høyere yrkesfaglig utdanning. Jeg fikk også to spørsmål fra Stortinget om situasjonen, samt et spørsmål i 2023.
Fagskolene er sentrale for å utvikle utdanningstilbud som svarer på mange av de utfordringene samfunnet står overfor. De må raskt kunne opprette tilbud som arbeidslivet trenger, men mange opplever at det tar for lang tid å få godkjent nye studietilbud. Dette taper både studenter og arbeidslivet på.
I tildelingsbrev for 2023 har jeg derfor bedt NOKUT om å prioritere søknader fra fagskoler som gjelder akkreditering av studietilbud. Under særskilte forventninger til NOKUT, skriver Kunnskapsdepartementet følgende i tildelingsbrevet: Behovene på fagskoleområdet vil være en særlig utfordring for NOKUT i 2023. Kunnskapsdepartementet har en særlig forventning om at NOKUT prioriterer akkreditering av høyere yrkesfaglig utdanning. Det er viktig at NOKUT får ned saksbehandlingstiden på akkreditering av fagskoleutdanning. Departementet er i tett kontakt med NOKUT om status for akkreditering av høyere yrkesfaglig utdanning.
Samtidig vil jeg påpeke at utviklingen i høyere yrkesfaglig utdanning er positiv og har vært det over flere år. Kandidatundersøkelsen for fagskoler som nettopp ble publisert av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), viser at antall fagskolestudenter har mer enn doblet seg de siste ti årene. Dette innebærer at fagskoler i stor grad har bidratt til etterlengtet kompetanse i arbeidslivet. Derfor har også regjeringen satset på opptrapping av studieplasser i høyere yrkesfaglig utdanning med midler til 500 nye studieplasser i 2023. Om flere fagskoler søker og oppnår fagområdeakkrediteringer, har jeg tro på at dette vil ha effekt også på saksbehandlingen i NOKUT. Fagområdeakkreditering gir fagskoler anledning til selv å opprette nye utdanninger og gjøre endringer i eksisterende utdanninger innenfor et akkreditert fagområde uten å måtte søke godkjenning fra NOKUT. En fagskole som får akkreditert et fagområde, har vist at kompetanse og rutiner er på plass slik at fagskolen selv er i stand til å akkreditere fagskoleutdanninger innenfor et fagområde. Det kan for eksempel være helsefag eller tekniske fag. NOKUTs rolle blir da å føre tilsyn. NOKUT har de senere årene jobbet strategisk og målrettet for å stimulere institusjonene til å søke om fagområdeakkreditering, noe som har resultert i at de i 2022 mottok ni søknader om fagområdeakkreditering. Dersom disse blir godkjent vil det øke antall godkjente fagområdeakkrediteringer med 50%.
Fagskolene får på denne måten større selvråderett i å legge planer for videreutvikling og i å styre ressursene, og de kan raskere omstille utdanningstilbudet ut fra behovene i arbeidslivet. Det er derfor viktig at flere fagskoler arbeider for og oppnår fagområdeakkreditering. I tillegg vil dette kunne legge grunnlaget for en videre vekst i fagskolesektoren uten at NOKUTs kapasitet til å akkreditere enkeltutdanninger blir presset ytterligere. En langsiktig løsning er å innføre muligheten for institusjonsakkreditering i høyere yrkesfaglig utdanning. Det innebærer at en fagskole etter godkjenning selv kan opprette og endre studietilbud uten søknad til NOKUT for alle sine studietilbud. En slik institusjonsakkreditering kan gi raskere oppretting av tilbud i takt med arbeidslivets behov, og dermed bedre samsvar mellom tilbud og etterspørsel av relevant og fleksibel utdanning. Institusjonsakkreditering vil kreve endringer i fagskoleloven. Departementet vil utrede dette og tar sikte på å sende et forslag på høring sommeren 2023.