Skriftlig spørsmål fra Yngve Sætre (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1618 (2022-2023)
Innlevert: 09.03.2023
Sendt: 10.03.2023
Besvart: 17.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Yngve Sætre (H)

Spørsmål

Yngve Sætre (H): Vil statsråden ta initiativ til å følge opp merknaden i NTP 2018-2029, og de lokale ønskene, om å utrede en nordre omkjøringsveg på Rv 25 forbi Elverum?

Begrunnelse

Rv 25 går i dag gjennom Elverum sentrum. ÅDT på Rv 25 over Glomma i Elverum var hele 20400 i 2022, og den er økende. Det er daglige køproblemer, noe som topper seg da trafikken til og fra nabokommunen Trysil kommer i tillegg til lokaltrafikken. Dette gjelder særlig i forbindelse med helg og ferier.
Trafikksituasjonen i Elverum påvirker også nabokommunene, og spesielt Trysil og landets største vinterdestinasjon Trysilfjellet. I avisen Østlendingen 7. februar i år uttaler ordfører i Trysil, Erik Sletten (Sp), at «vegproppen» i Elverum er et enormt problem og at en nordre omkjøringsveg på Rv 25 er løsningen. I samme artikkel uttaler også regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Innlandet at det bør bygges en omkjøringsveg nord for Elverum.
Rv 25 gjennom sentrum er også et hinder for byutvikling i Elverum. Vegen skaper en barriere mellom nord og sør i byen. Vegen skaper støy, gir luftforurensning og tar mye plass. Elverums flotte beliggenhet ved Glomma kunne i større grad blitt utnyttet til å skape et levende bysentrum med urbane kvaliteter hvis gjennomfartstrafikken hadde blitt fjernet.
Å lede gjennomgangstrafikk gjennom bysentrum, slik det gjøres i Elverum, er uvanlig i moderne byplanlegging. Det er mange eksempler på at byer har utviklet seg positivt ved å legge trafikken utenom sentrum og gi større rom for gående, syklende, grøntområder og urbane kvaliteter. Et eksempel er Drammen med Veipakke Drammen og Bragernestunellen.
I 2016 vedtok kommunestyret i Elverum at det ønsket en nordre omkjøringsveg forbi Elverum. Vegen ble også tatt med i stortingsbehandlingen som en merknad til NTP for perioden 2018-2029 med følgende formulering:

«Innenfor rammen til planlegging vil det bl.a. være aktuelt å benytte midler til planlegging av en ringvegløsning forbi Elverum, med sikte på prioritering ved neste revisjon av Nasjonal transportplan.»

Etter dette har det vært lite fremdrift for å utrede en omkjøringsveg på Rv 25 forbi Elverum. Samtidig er trafikken økende, med stadig lengre køer, mer forurensning og mer frustrasjon som resultat. Behovet for et bedre vegsystem med en omkjøringsveg er større en noensinne. Det er av stor interesse å få klargjort statsrådens syn på mulighetene for å utrede og på sikt bygge en omkjøringsveg på Rv 25 forbi Elverum.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg oppfatter at trafikksituasjonen i Elverum har blitt vurdert i flere runder. Kommunestyret i Elverum fattet så sent som i 2016 vedtak om Kommunedelplan for overordnet vegsystem. Kommunen vedtok kommunedelplanen etter alternativ 0+, der dagens situasjon opprettholdes med noen kryssutbedringer.
Statens vegvesen opplyser at trafikkundersøkelser viser at rundt 85 prosent av trafikken i Elverum har sentrum som destinasjon. Etatens vurdering er derfor at en omkjøringsvei i liten grad vil avlaste sentrum og at det på det nåværende tidspunkt ikke er grunnlag for å sette i gang en utredning av en omkjøringsvei. Omlegging av rv. 25 nord for sentrum er heller ikke omtalt i gjeldende NTP.